Fartygs-/båtlämning (L1960:6435)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland

RAÄ nummer: 932:015

Alternativnamn: ANTARES

Fartygslämning, 105 m lång, 17 m bred och 4,5 m höjd över bottennivån. Det tyska lastfartyget Antares, 1940-04-09.
Status: Vraket är knäckt på mitten men för- och akterskepp ligger fortfarande i linje. Bryggan har rasat ner i salongen. I lastrummet ligger rester av kollasten kvar, tillsammans med militärfordon och lämningar av hästar och människor (status 1994). Fyndlista: Skeppsklockan, fältflaskor, porslin, glas, bälten, stövlar och kikare, vilka finns i privat ägo. Bärgning: Antares påträffades av tre sportdykare från Alingsås och sedermera erhöll dykare från Lysekil bärgningsrätten på fartyget.

Tradition: Dimensioner och byggnadsår: 97.5x14.3x5.6m,Stål,1937. Händelseförlopp: Antares hade legat i Stettin och lastat och skulle till Oslo. Officiellt var hennes last helt civil och avsåg stenkol. I själva verket innehöll lasten krigsförnödenheter, hästar ammunition, krigsmateriel, stridsvagnar, lastbilar, terrängvagnar, motorcyklar och annan militärutrustning. Enligt flera källor fanns även 300-500 österrikiska soldater ombord. Dessa uppgifter är emellertid motstridiga och det är inte slutgiltigt bevisat att så var fallet. Antares observerades av kapten Slaugter ombord på den engelska u-båten Sunfish, vilken dagen innan hade torpederat och sänkt den tyska ångaren Amasis (se 933:001). Man fick syn på Antares omkring kl. 20:00, men först en timme senare hade man kommit tillräckligt nära för att avfyra torpeder. Två torpeder avlossades och en tog i maskinskottet. Effekten blev förödande och Antares tycktes vika sig och fattade eld. Panik och slagsmål bröt ut när man försökte sätta ut livbåtarna, som i flera fall kapsejsade. Lotsbåtarna gick ut och möttes av kringflytande lik, överlevande i livbåtar och Antares som inte sjunkit helt ännu. Enligt vissa uppgifter hörde man även skrik från lastrummet. Från Antares kunde man rädda 20 soldater och 14 besättningsmän, vilka fördes in till Lysekil. Enligt tradition skall det funnits hundratals österrikiska soldater ombord på fartyget vid förlisningen. Annan tradition säger att de svenskar som bärgade överlevande tyckte sig höra skrik under kollasten: tyska soldater som försökte ta sig ut sköts ned av befäl. Lastluckorna stängdes och reglades för att hindra soldaterna att komma upp, för att ej kunna avslöja tyskarnas invasion av Norge.

Orientering: Lysekil, NV Måseskär V Härmanö. Vattendjup 50 m.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS