Publicerad av: RIKSANTIKVARIEÄMBETET
RAÄ nummer: Värö 341
Alternativnamn: ANTILLES, HEDVIG
Geografisk plats: Värö socken, Halland
Historik: ANTILLES köptes av N. M. Påhlsson, Helsingborg m fl från John Rae Liverpool.
Såld till kapten G. Witt m fl i april 1903.
Huvudredare:
1894 Nils Magnus Påhlsson, Helsingborg
1903 Gustaf Witt, Helsingbord
Befälhavare:
1894 Anders Påhlsson, Helsingborg
1901 Gottfrid Persson, Brunnby, Malmöhus län
1903 August Brynolf Jönsson, Råå
Händelseförlopp: Avseglade från Great Yarmouth den 5/9 1903. Den 9/9 på aftonen passerades Skagen under svår W-lig storm,varierande till SW, som
efter hand övergick till orkan. Sikten var dålig tillföljd av regntjocka
och sjön gick våldsamt hög.
HEDVIG låg till för sbs halsar, förande undermärssegel,
förstång, storstång, klyvare och jagare samt beräknades ligga
ungefär tvärs för Nidingarna utom synvidd för fyrarna, då omkring
kl.11 ett obekant, troligen trälastat barkskepp, hastigt törnade mot HEDVIGs bbs sida, varvid sistnämndas båda livbåtar gingo bort, varjämnte förundermärsseglet sprang i stycken. Det främmande
fartyget försvann ur sikte utan att mera synas.
Kapten Jönsson, som stått till rors, befanns efter kollisionen vara försvunnen.En del av besättningen trodde sig ha sett honom spolas överbord, under det att en lättmatros tyckte sig ha sett honom springa ombord på det främmande fartyget efter förlusten av förmärsseglet började HEDVIG slingra svårt, ballasten försköts och fartyget fick
svår slagsida. De ombordvarande försökte läma om ballasten,
dock utan att lyckas. Man försökte också att vända undan vinden,
men därvid kastades fartyget helt på sidan och drev mot kusten utan styrmakt.
Efter ca 2 timmar siktades land. En ö klarades, likaså några bränningar, men omkring 30 famnar från land visade sig nya bränningar och HEDVIG törnade med stark fart på ett grund och blev stående fast. Platsen var Bua i närheten av Varberg. Brottsjöarna , vräkte över
fartyget med våldnam kraft och spolade bort styrman Jönsson, timmermannen och stewarten vid första brottet. De övriga sex lyckades taga sig upp i bramstången, där de sutto oupphörligt överspolade av sjön. Här kvarsutto de hela natten samt följande dag. En jungman och
en lättmatros blevo till slut besynnerliga och talade liksom i yrsel.
Mot middagstiden hoppade den ena i sjön och på eftermiddagen följde den andre efter. Törsten och överansträngningen gjorde sig alltmera kännbara hos de överlevande, vilka en efter en föllo i
vanmakt, men fastsurrades vid bramstången av konstapel Alfred Johansson. Hela följande natt förgick och nästa morgon, den 11:e, lyckades slutligen ett par fiskare att från land komma ut och bärga
de skeppsbrutna, av vilka dock då endast konstapel Johansson
ännu befann sig vid liv.
En insändare i tidningen "Hallands-Posten", Karl Johansson, f.d. värd på hotell Svea i Halmstad, skrev med anledning av olyckan att strandbefolkningen ej gjort sin plikt och att alla de omkomna skulle
kunnat räddats. Enligt hans utsago fanns det vid tillfället ifråga två flatbottnade båtar, med vilka det utan allt för stor risk skulle ha varit
möjligt att undsätta haveristen. Vidare beskylldes han strandbefolkningen för att ha velat plundra eventuellt ilandflutna lik. Även stationsinspektoren
i Frillesås samt distriktets länsman lär ha instämt i påståendena.
Det fartyg, med vilket HEDVIG kolliderade före strandningen, var barkskeppet MATHILDA av Mölle (kapten R. Öfverberg) på resa från Alloa med stenkol förGefle. MATHILDA förlorade vid tillfället hela
riggen, men lyckades komma in till Gottskär. HEDVIG såldes den
6/10 på offentlig strandningsauktion, förrättad på Backa gästgivaregård, och Inropades av en skeppsredare från Göteborg.
Orientering: Kattegatt, Skärskulle, S om Skomakarnäsan (S Bua hamn)
Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.