Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 624:007
Alternativnamn: NETANYA
Bärgningar: Livflotten, trålen med trålborden och en trålblåsa har bärgats. P.g.a. det stora djupet avstod man från att bärga fartyget för vidare undersökningar.
Historik: Den svenske fiskaren köpte fartyget från England i december 1997 och seglade hem henne till Sverige vid nyårstiden. Under våren och sommaren 1998 lät han bygga om fartyget, dels i sin verkstad på Bornholm och dels i Blekinge. De huvudsakliga ombyggnaderna för fisket var utbyte av inredningen i lastrummen. I september 1998 var hon klar för fiske. Hon hade certifikat för stor kustfart. Månaderna innan förlisningen trålade man i vattenen runt norra Öland och lossade var annan eller var tredje dag i Västervik.
Status: Vraket ligger nästan på rät köl, nedsjunken i lerbotten ungefär till sin fullastade vattenlinje. Hon står upprätt med lätt slagsida åt styrbord och med stäven pekande mot trålen, som låg samlad ca 160 m söder om vraket. Ca 10 m från vraket låg livflotten ouppblåst. Från vraket löpte trålvajrarna och vajrarna till trålblåsorna över och runt vraket till trålen. De två trålborden stod nedsjunkna i lerbotten på vardera sida om trålen. Fartyget förefaller oskadat över vattenlinjen. Den enda skada som syns finns på den klena lyftbommen. Bommen ligger ned, är knäckt på ett ställe och är surrad mot relingen om styrbord. Vittnen intygar att bommen var knäkt redan vid sista lossningen. Luckorna till lastrummen är stängda och skalkade. Styrhyttens dörr är stängd. Alla styrhyttsfönster är hela. Inga lösa föremål kan ses på däck eller på botten runt vraket. Luckan i shelterdäcket akter om styrhytten står på glänt med en plankbit instucken mellan luckan och karmen. Luckan leder ned till det öppna akterdäcket. Dörren från akterdäcket in till shelterdäcksutrymmet, nödutgångsluckan från skansen till akterdäcket samt skansen har inte kunnat inspekteras. Eventuellt har spår av besättningen observerats med ROV (status 1998).
Bärgning: På kvällen efter förlisningen, efter att fiskare slagit larm om uppbubblande olja och trålrester, kunde Netanya lokaliseras och identifieras. Vraket undersöktes med ROV och videokamera av marinen 1998 i syfte att finna kropparna efter besättningen och undersöka vad som kan ha förorsakat olyckan.
Händelseförlopp: Netanya avgick från Västervik vid 15-tiden den 3:e december utlossad och troligen fullbunkrad. Hon bör ha nått fiskeområdet knappt tre timmar senare. Tillgången på sill var god och Netanya bör ha haft fångst omborrd från ett eller flera tråldrag. Hon hade emellertid inte fått ihop full fångst, och valt att lägga ut trålen igen.
Under kvällen och natten den 3:e december hade två andra fiskefartyg i området radiokontakt med Netanya. När ett av fartyget var på väg hem om morgonen den 4:e december fann man olja som bubblade upp och två röda trålblåsor som flöt på vattenytan och var förankrade i någonting under ytan. Fiskefartyget slog larm och en sökoperation startades, varvid Netanya konstaterades vara sjunket.
Vid undersökningar av trålen har denna uppvisat stora skador. Det troligaste förlisningsförloppet är att trålen fastnat i något föremål på havsbotten, vilket medfört att fartyget krängt, dragit omkull sig själv, kantrat och sjunkit. Om dörren i akterskottet till shelterdäcksutrymmet var öppen, har det sannolikt påskyndat förloppet. De tre ombordvarande hande förmodligen ingen chans att lämna fartyget.
Terräng: Lera
Orientering: Mellersta Östersjön, Norr om Ölands Norra Grund
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.