Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 925:007
Alternativnamn: HERNODIA
Historik: Byggdes för N.V. Hernodia i Rotterdam och levererades i oktober 1918.. 1919 såldes fartyget till N.V Maats s.s. Hernodia i Rotterdam. Såldes 1923 till Rederi AB Hernö i Hernösand (H. Hemberg.).
1927 köptes Hernodia av Helsingborgsrederiet Patria AB. Där hon tjänstgjorde i 30 år tills skrotfirman T. E. Johanison i Göteborg köpte henne 1959. Hernodia gjordes mot slutet om till pråm/ponton.
1948 kolliderade Hernodia med danska S/S Danahalm, 1949 kolliderade hon med finska S/S Ellen i Stettin, samma år med finska S/S Thelma samt med S/S Gaasteverk. 1952 kolliderade hon med finska S/S Karin Thorden i Blyth och med S/S Oro i River Tees. Hon kollderade även med kajerna i Danzig och Antwerpen, samt med en bro vid Nyköbing, Falster, Danmark. Till övriga skador kan nämnas isskador och grundkänningar.
Händelseförlopp: Hernodia, som hade gjorts om till pråm/ponton, var den 20 juni 1960 under bogsering bogserångaren Stronggrogg med Stockholm som destination. Vid 13-tiden fick hon slagsida, varpå farten reducerades och kurs sattes mot Klåback fyr. Klockan 14:35 kantrade hon och sjönk.
Status: Endast botten av fartyget Hernodia, i form av en pråm, finns kvar (1998).
Vid sjömätning 2013-08-30 utförd av Sjöfartsverkets sjömätningsfartyg Baltica positionerades vraket. Djupet på platsen är 42 meter och minsta djup är 38 meter. Sjöfartsverkets projektnummer 23382.
Terräng: Lera
Orientering: Kattegatt, Fladen
Antikvarisk kommentar: Information överfört från 925:19
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.