Publicerad av: länsstyrelsen
RAÄ nummer: Djurö 159
Alternativnamn: CARISBROOK, POLSTJERNAN, POLSTJÄRNAN
Geografisk plats: Djurö socken, Uppland
Beskrivning saknas.
Tradition: Händelseförlopp: Fartyget var på resa från Sundsvall till Dieppe i Frankrike med en last av virke. Redan på julaftons eftermiddag var lotsarna ut mot Polstjärnan då man sett henne blossa. De hade sett lanternorna i decembermörkret men på någon sjömils avstånd försvann ljusen. Lotsarna trodde att hon hade vänt ut igen mot öppet hav för att hålla sjön tills dagsljuset återvände. Lotsarna gick längre ut till sjöss men fick inte kontakt med ångaren igen. Det var stormvindar och kallgrader. När lotsarna hade kommit iland var lotsbåten täckt med ispansar. Seglen fick man lämna upp då de var så frusna att de inte gick att få ned. På morgonen, dagen därpå, insåg man att en katastrof hade inträffat under natten. Polstjärnan hade inte gått ut till havs utan kommit på sidan av farleden, fått grundkännin, vattenfyllts och på några minuter gått till botten. Ett tiotal personer följde med fartyget i djupet. Nyheten om den dramatiska förlisningen spreds över hela Sverige. Det diktades en "Sång och Berättelse om den timade olyckan som inträffade natten till den 25 december 1901 i närheten av Sandhamns fyr, då Ångaren Polstjärnan förliste med man och allt", författad av A. C. S. I lotsen Roos dagbok har man hittat anteckningar om förlisningen. Han satte ett kryss vid varje besättningsmans namn när kroppen hittades. Kockans flaskpost som senare hittades, lämnade närmare besked om vad som inträffat. Fartyget hade fått roderhaveri utanför kusten. En sjö hade tagit kapten Wickberg och styrmannen med sig överbord. Kockan hade själv tagit på sig sex livbälten innan fartyget gick till botten. Hennes kropp återfanns på vårkanten nere vid Dalarö. Den 13 januari 1902 hölls auktion på resterna av fartyget på Stockholms Börs och dessa inlöstes för 1860 kronor av Stockholms T & B i avsikt att kunna bärga och iståndsätta fartyget. DFetta misslyckades dock. Rederiet avvecklades därefter. Övrigt: Den 3-cylindriga ångmaskinen var på 600 hk. Senaste mätbrev var från 28/10 1897 i Oskarshamn. Historik: Byggdes för Pearson & Foster, Whitby, som Carisbrook. Såldes 1891 till Carisbrook Co Ltd, (Russel, Miller & Huskie), i Glasgow. 1897 förvärvades fartyget av C. G. Wickberg i Sundsvall. Priset uppgick till 7.600 pund och namnet ändrades till Polstjernan. Fartyget överfördes på nybildade Rederi AB Polstjernan (registerat den 15/11 1897), sannolikt i november 1897 men det meddelades inte förrän den 23 feb 1898.
Orientering: NV om Revengegrundet fyr 0,5 M, osäker
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.