Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Boo 56
Alternativnamn: VANADIS
Geografisk plats: Boo socken, Uppland
Historik: Vanadis var den enda ångfregatt som kom att byggas för svenska flottan under 1800-talet. Hon sjösattes 30 april 1862 och levererades den 6 augusti samma år. Formellt sett var hon ett stridande örlogsfartyg, men användes mest som ett seglande övningsfartyg. Vanadis kunde föra 1.643 kvadratmeter segel och hade en loggad maxfart av 12,5 knop. Hon kunde medföra ett kolförråd på 250 ton till sin liggande tvåcylindriga ångaskin på 1.400 ihk tillverkad på Motala verkstad.
Vanadis ombestyckades fyra gånger i syfte att ge artillerieleverna kunskap om aktuella pjäser: 1874 förde hon åtta 20,2 cm kanoner och åtta bakladdare, räfflade 16,7 cm kanoner M/69; 1886: två 24 pundiga (15,2 cm) kanoner M/81, två 3,8 cm kanoner M/84 och fyra ksp; 1887 tio 12-pundiga kanoner, två 3,8 cm kanoner och fyra ksp; 1893 slutligen, hade bestyckningen reducerats till enbart sex 12-pundiga kanoner.
Vanadis vann under sin aktiva tid åren 1883-1885 rykte som världsomseglare. Hon deltog bl a vid Suezkanalens öppnande 1869 och gick igenom kanalen som fjärde skepp.
Fartyget tjänstgjorde till 1893 som kadettfartyg och utrangerades samma år som fregatt. Därefter användes hon från 1894 som logementsfartyg för att 1913 inredas som kasernfartyg vid örlogsvarvet i Karlskrona. Under 1920- och 1930- talet var hon förlagd vid Skeppsholmen i Stockholm. Hon utrangerades som kasernfartyg 1939, men togs i anspråk som förrådsfartyg vid Fjäderholmarna utanför Lidingö efter andra världskrigets utbrott. År 1941 sjönk hon till följd av överlastning. Otäta partier i bordläggningen kom under vatten. Hon bärgades men var i så dåligt skick att hon såldes för upphuggning 1943.
Status: Delvis under utfylld mark (status 1994).
Händelseförlopp: Vandis sjönk vid sliptagningsförsök. Hon sprängdes och drogs av slipen.
Orientering: Kummelnäs varv
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.