Fartygs-/båtlämning (L2013:4106)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: länsstyrelsen

RAÄ nummer: Djurö 73

Alternativnamn: GUDRUN

Geografisk plats: Djurö socken, Uppland

Fartygslämning, 87,4x12,6 m (N-S). Bestående av fartyget Gudrun.

Tradition: Historik Tidigare haverier: kajkollisioner i Boulogne 1946, kollision med S/S Bulkoceanic i Rotterdam 1951, kajkollision i Zante, Grekland 1952. Händelseförlopp Gudrun stoppades av isen i farleden SW om sydöstra udden av Sandön, och inväntade där tillsammans med två mindre fartyg assistans av isbrytaren S:t Erik, som hade lots ombord. O,7 n.m norr om Revengegrundets fyr upphörde assistansen och S:t Erik vände. Gudrun kom strax därefter ur anvisad kurs, grundstötte under kurskorrigeringen och sprang läck. Besättningen överfördes med lotsbåten till St:Erik i två omgångar. Sedan avgick S:t Erik till Sandhamn, där besättningen inkvarterades på Sandhamns hotell. 1963-03-26 gled Gudrun av grundet och sjönk delvis. Hon vilade då med 90' slagsida just under vattenytan. Låg kvar på grundet i två veckor då man lastade av ca 1000 ton av lasten. Is och dåligt väder försvårade arbetet. Bärgningar Neptunbolaget försökte under februari täta läckorna i bottentankarna, lastrummen och maskinrummet för flottagning, men tvingades p.g.a. vädret avbryta arbetet. Fram till den 25 februari, då vädret förhindrade fortsatta aktiviteter på platsen, bärgade Neptunbolaget ca 1000 ton av massalasten, som i sitt blöta tillstånd hotade att spränga fartyget. Då Gudrun sjunkit köptes vraket av en kvinnlig tandläkare, som emellertid inte lyckades få igång någon bärgning. Bärgningsrätten såldes senare till Carl. W. Christensen i Örnsköldsvik. Eventuellt var det han som 1978-09-19 började spränga vraket och bärga skrot, då hans fartyg observerades i farvattnen. 1970-10-24 anlände en dansk bogserbåt till vraket för att spränga på uppdrag av en svensk skrotfirma i Norrland. Tullen uppmärksammade situationen. I augusti 1968 ansökte en person om att få bärga propellern, förutsatt att han fick äganderätten. Hösten 1969 började olja läcka ut från vrakets sönderrostade tankar. Länsstyrelsen gjorde ett försök till en bärgningsaktion. Slutligen lät kustbevakningen spränga vraket för att med länsar kunna ta hand om den utläckande oljan. 1975-07-31 ansökte två sportdykare om att få bärga vad som antogs vara svartek, som påträffats på Gudruns vrakplats. Detta beviljades av RAÄ:s och SSHM, med villkoret att SSHM skulle få fotodokumentera de förmodade vrakdelarna. Det är osäkert om dessa svarteksbitar tillhör Gudrun. Status Vraket ligger helt omkull. Propellern och reservpropellern är kvar (status 1967). Vraket ligger upp och ned (status 1968), ca 7 m hög Vraket är sprängt i två halvor. Förskeppet ligger med botten upp. N om stäven finns ett område med svartek (status 1975). Position Från vraket är det bäring 150 grader till sydpricken söder om vrakplatsen.

Terräng: Sand, berg

Orientering: SO om Sandön, S om bränningen Södergrynnan, O Revengegrundet.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS