Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland
RAÄ nummer: Skee 1690
Alternativnamn: FOREST DREAM
Geografisk plats: Skee socken, Bohuslän
Arkivuppgift om fartygslämning. Barken FOREST DREAM, 1933.
Dimensioner och byggnadsår: 73.9x13.4 m, 1919, Trä.
Bärgningar: Järnet i skrovet bärgades till största delen och såldes till en skrotfirma. Enligt uppgift från Lsn O-län borttogs vraket 1974 vid anläggandet av bädd för plattformsbygge.
Tradition: Händelseförlopp: På morgonen den 5 januari 1933 observerades en rökpelare från fartygets fördäck. Elden rasade i fartygets inre och alla släckningsförsök misslyckades. För att inte fartyget skulle sjunka i själva hamnområdet och antända bebyggelsen i Srömstad kapade man ankarkättingarna och bogserade det brinnade fartyget ned till Kebal där det grundsattes. Bogseringen var svår, då en frisk vind rådde vid tillfället och fartyget riskerade att driva in mot staden. Gnistor flög över husen och ljung och småträd fattade eld. Branden pågick i nästan åtta dagar. Till slut brann fartyget ned till vattenlinjen. Orsaken till branden blev aldrig riktigt klarlagd. Mystiska ljus hade vid flera tillfällen iakttagits ombord, och man antog att oförsiktiga nattlogerare eller pyroman vållat eldsvådan. Ännu idag ligger åtskilligt kvar av det förkolnade vraket. Vid lågvatten kan man se avbrända spant och förvridet järngods sticka upp ur vattnet (status 1942).Vid lågvatten syns ännu vraket, vars brända, delvis uppruttnande spant sticker upp ur leran (status 1969).Bärgning: Sportdykare skall enligt uppgift ha bärgat delar från vraket. En del av dessa föremål skall finnas på restaurangen Nolholmen i Hamburgsund. Historik: Barkentinen Forest Dream var synnerligen grovt byggd. Sidorna var nästan metertjocka och segelytan uppgick till 2500 kvadratfot. Hon seglade under amerikansk flagg till nov 1926, då hon inköptes på executiv auktion i Newcastle, Australien, för £1000 av kaptenerna Carl Bäckström, Hj. Dahlström och S. Tamm. År 1928 inköptes fartyget av Red. AB Najaden i Strömstad för 36000 kronor. Hon torde då ha varit Sveriges tredje största segelfartyg, och hade elektriskt ljus samt en hel del andra moderniteter ombord. Avsikten var att bedriv skolskeppsverksamhet, men tiderna var hårda varför fartyget var upplagt juni 1930 till oktober 1931 i Port S:t Louis, Frankrike, i Medelhavet varefter hemresan anträddes 19 oktober till hemmahamnen Strömstad, dit hon anlände trettondagen 1932 för att omedelbart läggas upp.
Orientering: Kebalviken, Strömstad.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.