Fartygs-/båtlämning (L2013:5009)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Stockholm 706

Alternativnamn: "BÅT 3"

Geografisk plats: Stockholm socken, Uppland

Status: Kölen var 870 cm lång. Den vertikala, undre delen, var grovt dimensionerad. Som mest utgjorde den halva den totala bredden. Mot ändarna smalnade kölen av och övergick i spunning. Mot stävarna fanns vertikala laskytor. På ovansidan av kölen fanns avtryck och tränagelhål efter 11 spant. Dessutom fanns avtryck och hål efter såväl klinknaglar som spikar och omböjda järnnaglar.

Både för- och akterstäv hade ursprungligen bestått av minst två delar, men bara nederdelarna påträffades. Delarna har varit laskade med vertikala snedlaskar. Samborden var infällda i spunningshak på förstäven, i övrigt hade bordhalsarna spikats till en slätbilad yta. Förstäven var något svängd. På akterstäven kunde inga spunningshak iakttagas, däremot en spunningsfals. Den resta delen av stäven var rak. Såväl för- som akterstäv hade på ovansidan ett hak, "trappsteg", vars funktion inte helt klart kunnat klarläggas, men som ökat anläggningsytan för samborden inför fastsättningen i respektive stäv.

Skrovet var bevarat upp till nionde bordgången på babordssidan och till åttonde bordgången på styrbordssidan. Den översta bordgången hade spår efter klinknaglar i överkant, vilket visar att det inte varit relingsbord. Bordstråken bestod av två till tre pankor, i enstaka fall fyra. Bordbredden varierade vanligen mellan 24-28 cm, en av plankorna i den andra bordgången mätte dock 32 cm. Tjockleken på borden var ca 2 cm. Borden var sammanfogade med klinknaglar av järn, vilka klinkats över kvadratiska brickor. Samborden hade åtminstone delvis fästs till kölen med omböjda järnnaglar. Borden var drevade med djurhår, nedlagt i en grund drevränna i nederkant på bordens insida.

Sammanlagt 23 bottenstockar och upplängor fanns bevarade. Den övre delen av upplängorna var avfasad för att laskas till ett topptimmer eller passas in under en stringer eller vägare. Spanten var fastsatta med en tränagel till varje bordgång samt till kölen. De var även spikade från skrovets utsida. Många av tränaglarna var kilförsedda, såväl utvändigt som invändigt. De invändiga var flata, de utvändiga kvadratiska. Upplängorna var laskade till bottenstockarna med horisontella laskar. På undersidan av bottenstockarna var ett varierande antal våghål upptagna, mellan ett och fyra stycken. Det genomsnittliga centrumavståndet mellan spanten var ca 45 cm.

Ett kölsvin bestående av tre delar var bevarat. Mittdelen hade ett mastspår som mätte 12x19 cm och var 11 cm djupt. De övriga delarna var laskade till mittpartiet med horisontella laskar. Den främre delen mätte 108x13x11 cm, den mittersta 425x11x10 cm (kring mastspåret 20x16 cm), den aktersta 225x9x11. Kölsvinet låg inte an mot kölen utan vilade på bottenstockarna, till vilka det var fästat med tränaglar. Urtag för bottenstockarna var upptagna på kölsvinets undersida.

Två håar, med hål för håbandet påtagligt högt placerat, påträffades som lösfynd. Håarna har varit placerade ut- eller invändigt på relingen, sannolikt invändigt.

Bärgning: Båten påträffades under de arkeologiska undersökningarna på Helgeandsholmen 1978-1980. Den var genomdriven av drygt 10 sekundära pålar och täcktes delvis av stadsmuren från 1530-talet.

Efter friläggningsfasen vidtog dokumentation in situ. Jordprover av olika slag samlades in. Kompletterande prov för bl.a. mikrofossilanalys och dendrokronologi togs. Därefter vidtog lyft- och fullskaledokumentationsfasen. Delarna transporterades till SSHM för konservering.

Fyndlista: Tillvarataget vid de arkeologiska undersökningarna på Helgeandsholmen 1978-1980:
ett antal mynt från kulturlagret ovan vraket.

Orientering: Helgeandsholmen, Stockholms ström

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS