Fartygs-/båtlämning (L2013:4100)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: länsstyrelsen

RAÄ nummer: Värmdö 260

Alternativnamn: HYDRO, HYDROPATHY

Geografisk plats: Värmdö socken, Uppland

Fartygslämning, 23,5x6,1 m.

Tradition: Historik Fartyget beställdes av ett Grimsby-rederi och levererades under namnet Hydropathy. Ägare var fiskaren Henry Morgan, Grimsby. 25/3 1898 inköptes fartyget av ett partrederi i Lysekil för 190 pund. 4/5 1898 inregistrerades fartyget, som numera kallades Hydro. Huvudredare och befälhavare var Olof Berndtsson, Lysekil som ägde hälften i henne, medan resten delades mellan Patrik Alex. Lycke och Johan Martin Berlin. 10/11 1903 såldes hon till sjökaptenen Oskar Olsson, Gullholmen, som själv förde sitt fartyg. 26/5 1905 såld till ett partrederi i Ellös med sjömannen Julius Jacobsson som huvudredare och August Olsson som befälhavare, ägandes hälften var. 12/11 1909 sålde J. Jacobsson sin hälft till skepparen Josef Olsson Ellös, som övertog ansvaret som huvudredare. 2/9 1916 anmäldes H. såld för 8750 kr till ett partrederi i Stockevik med skepparen Nernst Arthur Carlsson som huvudredare och ägare till 2/3 samt handl. Carl Joel Andersson med 3/5. Befälhavare var Ferdinand Andersson från Ängön. 27/12 1916 såld till Anders F. Andersson 4/10, tullförvaltaren Oscar Emil Torren, Åhus 4/10 och grosshandlaren Nils Engström, Åhus 2/10. Till befälhavare utsågs Bernt Emil Olsson, Åhus. 9/3 1918, ny befälhavare Edvard Abrahamsson, Bräkne Hoby. 8/11 1918, ny befälhavare Edvard Tufvesson, Brantevik. 11/2 1920 såldes Hydro för 8700 kr till ett partrederi i Hellevik med fiskaren Carl Duwell som huvudredare. Händelseförlopp Efter att i Sölvesborg ha lastat 111 ton cement påbörjade Hydro resan mot Sikeå, Västerbotten, den 9 juni 1922. Fredagen den 16:e befann man sig i Husaröleden med sydlig vind och saxade segel. Mesanseglet gippade plötsligt åt babord. Hydro kom därvid att pressas mot Ringklippan. Avståndet uppskattades till ca två skutlängder. Rodret lades omgående över åt babord för att få Hydro att falla av, men det tog för lång tid och fartyget stötte mot klippbotten med stor kraft i två knops fart. Hydro gippades runt och sattes på grund vid Hälsingeholmarna. Vattnet steg snabbt och länspumpningen bedömdes som meningslös. Bogankaret med kätting lades iland för att hålla fartyget mot klippan. Efter ca en halvtimme brast emellertid kättingen och fartyget sjönk. Innan Hydro gick till botten hann besättningen på 4 man, under befäl av Ernst Duwell, rädda nästan allt löst Bärgning Rostig kätting samt en mindre ekbit, troligen en däckstötta akterut, har bärgats. Den senare har sänts till Höllviksnäs och skall där förvaras bland andra samlingar från fartyg som förlist. Status När sportdykare dök på Hydro på 1960-talet, var fortfarande övre delen av stormasten synlig över ytan. 1973 hade den dock fallit över stäven. Mesanmasten var fortfarande stående 1971. Skrovet är i mycket gott skick. Stora lastluckan är till luckkarmarna helt fylld med cement. Däcket är delvis uppbrutet och på botten, akter om fartyget, ligger en del virke som troligen är resterna av ett däckshus.

Terräng: Dy, lera, block

Orientering: Möja Västerfjärd, SV om Hälsingeholmarna, N Möja

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS