Fartygs-/båtlämning (L1955:2441)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: 623:004

Alternativnamn: C F LILJEVALCH

Fartygslämning: Lastångfartyg

Historik: Fartyget sjösattes 12 juni 1920 och levererades 26 september samma år till TGO, Stockholm. Maskinen som var tillverkad av Lindholmens Mekaniska Verkstad AB hade en effekt på 1800 hk och gav en fart på 11 knop.

Händelseförlopp: Lastångfartyget C. F. Liljevalch gick i konvoj från Luleå lastad med järnmalm och var på resa till nortysk hamn. Konvojen bestod av 16 fartyg av svensk, tysk, finsk, och holländsk nationalitet. Konvojen eskorterades av tre svenska jagare och en vedettebåt. Vid denna tid opererade ryska ubåtar i syfte att skära av transporterna av järnmalm till Tyskland. Man hade gått inomskärs genom Stockholms skärgård och kl. 14:50 passerade man Idö och Kungsgrundets lysboj utanför Västervik. Kapten Bramsford, som varit sjökapten i 35 år, skulle just serveras te i salongen när den bakre utkiken rapporterade "torped för om babord". Man girade då åt styrbord så kraftigt man förmådde men kom ändå att träffas av två torpeder i tät följd. Den ena tog strax för om bryggan medan den andra träffade mellan 3:ans och 4:ans lastrum. Flera ur besättningen dödades förmodligen omedelbart av splitter. Endast sju man av de 40 ombordvarande överlevde. Den 120 meter långa ångaren sjönk på 30 sekunder och en stor del av besättningen sögs med ned av de virvlar som uppstod.
Övriga fartyg i konvojen lade ut rökridåer och släppte ett fyrtiotal sjunkbomber i det område där man misstänkte att ubåten befann sig. Eskaderchefen hävdar efteråt i sin rapport att en ubåtssänkning hade skett. Dock har det senare visat sig att ubåten L3, med kapten Pjotr Gristjenkos som utförde sänkningen, varit i aktiv tjänst vid ett flertal senare tillfällen under kriget.

Bärgning: Skeppsklockan har bärgats av sportdykare 1997

Status: Man kan se skadorna efter torpederna midskepps där plåten är uppsliten och på akterdäck, som brutits av och nu ligger i 45 graders vinkel mot botten. Stora delar av bryggan som var byggd i trä är bortsprängd (status 1996).

Besättningslista: Kapten: Ernst Bramford, Arild, född 1884
1:e styrman: Ove Ekström, Domnarvet, född 1897
2:e styrman: Harald Nilsson, Kalmar, född 1915
Telegrafist: Arnold Kutzner, Karlshamn, född 1903
Övermaskinist: Knut Pettersson, Stockholm, född 1888
1:e maskinist: Anders Wrangfeldt, Stockholm, född 1909
2:e maskinist: Carl Carlsson, Stockholm, född 1885
3:e maskinist: Carl Landin, Stockholm, född 1894
Steward: Lars Schönbeck, Trelleborg, född 1902
Båtsman: Otto Lundberg, Halmstad, född 1894
Timmerman: Oscar Bergström, Elisberg, född 1903
Matros: Hans Hansson-Vaksam, Hemse, född 1912
Matros: Artur Matsson, Landskrona, född 1916
Lättmatros: Oscar Gustavsson, Torskors, född 1922
Lättmatros: Olle Johansson, Mörrum, född 1923
Jungman: Gösta Andersson, Kågeröd, född 1923
Jungman: Erik Johansson, Marieholm, född 1922
Jungman: Erik Karlsson, Romelanda, född 1915
Donkeyman: Bertil Håkansson, Ronneby, född 1893
Smörjare: Erik Broström, Fellingbro, född 1894
Smörjare: Sven Friden, Landskrona, född 1909
Smörjare: Karl Svensson, Östersund, född 1915
Eldare: Edvin Adolfsson, Göteborg, född 1897
Eldare: Nils Ekberg, Hässleholm, född 1901
Eldare: Eskil Härnås, Göteborg, född 1905
Eldare: Kuno Larsson, Ängelholm, född 1909
Eldare: Anton Stoltz, Båtskärsnäs, född 1916
Lämpare: Ture Bergström, Landskrona, född 1920
Lämpare: Åke Seger, Seskarö, född 1923
Kock: Karl Nilsson, Helsingborg, född 1908
Uppassare: Tord Persson, Stockholm, född 1922
Uppassare: Karl Söderman, Stockholm, född 1922
Lots: Per Sjögren, Oxelösund, född 1902

Fyndlista: Skeppsklockan har bärgats av sportdykare 1997

Övrigt: Sjöfartsverkets position är 57,37,640-649/16,54,380-389.

Orientering: I konvojleden på svenskt vatten, S Kungsgrundet fyr., SO om Västervik

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS