Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: FÖR 1242
Alternativnamn: DEGERFORS, NO 27
Historik:
Pråmen Degersfors byggdes 1883 av W Lindbergs Verkstad och Varfs AB, södra varvet. Vid byggandet hade hon namnet No 27 och såldes omgående i färdigt skick till Koltransport AB, Stockholm. Vid köpet ändrades namnet till DEGERFORS. 1894 förbyggdes hon i Grisslehamn och 1909 köptes hon av Stockholms Transport & Bogsering.
Händelseförlopp:
Oktober 1910 var DEGERFORS på resa mellan finska Raumo till Axmar strax norr om Gävle med last av träkol. Som dragare var OTTILIA som förutom DEGERFORS hade ytterligare en pråm på släp. Det rådde hård sydlig storm och tjocka. DEGERFORS låg sist i ekipaget som tog sig in mot den svenska kusten.
När de närmade sig Finngrunden utanför Gävle märkte man ombord på den första pråmen att DEGERFORS låg i marvatten. Det gick inte att kontakta OTTILIA och DEGERFORS skar alltmer ner i vattnet. På den andra pråmen blev man nu tvungna att ta det drastiska beslutet att kapa trossen till DEGERFORS och lämna henne. Inte förrän man kom fram märkte man ombord på OTTILIA att DEGERFORS saknades. Man återvände ut mot havet för att om möjligt försöka hitta pråmen och de båda männen. Andra fartyg i närheten hjälpte till men DEGERFORS var borta och förmodligen gick hon till botten med de båda männen kvar ombord.
Besättning:
Pråmskepparen J. Jansson 60 år samt 18 åriga Eriksson. Båda försvunna med DEGERFORS.
Orientering: Bottenhavet, Finngrundet
Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.