Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Ornö 197
Alternativnamn: FYLGIA, KARJALA
Geografisk plats: Ornö socken, Södermanland
Fartygslämning: Motorfartyg
Historik: Det finska motordrivna lastfartygt FYLGIA, byggd 1922, förliste på resa mellan Danmark och Finland 19 december 1955. Lasten var av krita - och den lyser fortfarande vit i lastrummet. Fartyget hamnade i snötjocka och hård vind nära Huvudskär, gick på grundet Borgsbrädan och sjönk så småningom i Bredskärssund på Långskärs västra sida. Fartyget, som var byggt i trä, var ca 39 m långt.
Status: Skrovet är helt och i ganska bra skick, ligger rätt upp på botten. Masterna stack efter förlisningen upp över vattenytan, nu slutar de sex meter under. Rodret är i gott skick.
Bärgningar: Godset skall ha gått att komma åt, likaså master, stag och vant. Masterna fick dock stå och fungera som utmärkning av undervattenshindret. Fartyget ansågs kunna lämnas utan åtgärd, då det ine hindrade sjöfarten. Sprängning och bärgning av motorn diskuterades 1955-1966 men realiserades inte.
Händelseförlopp: Besättningen på Fylgia förlorade orienteringen under snötjocka. Troligen inverkade strömmen på desorienteringen, för man trodde att man var i höjd med Almagrundet då olyckan inträffade. Fylgia grundstötte på grundet Borgsbredan och botten revs upp i den svåra sjögången. Bottenkänningarna var så kraftiga att styrhytten lossnade vid ena slaget. Maskinrummet vattenfylldes på ett par minuter. Sjögången flottog fartyget, som styrde in mot land med högsta fart för att komma in så långt som möjligt innan motorn stoppade och fartyget sjönk. Vakthavande på Huvudskär fick se fartyget komma in mot Skaten. Sikten hade för tillfället lättat något och på Fylgia hade de tänt strålkastaren och fyrade av raketer. Fartyget sjönk allt djupare och flöt slutligen enbart på lasten av krita, som ännu inte hade hunnit vätas igenom. Man skyndade till livbåten för att gå ut och möta, men just när man skulle lämna kajen styrde Fylgia upp till lovart på land. Lotsarna sprang då upp på berget och signalerade att de skulle hålla mera västvart, samtidigt som de satte sin strålkastare i riktning mot bästa vattnet. När detta blev observerat skyndade de ut mot Fylgia, som fortfarande höll högsta fart in mellan Skaten och Avenskubben. När de nådde ut till Fylgia stannade hennes motor och hon ankrade upp. Lotsarna fick nu höra att hon sprungit läck. Man föreslog att hon skulle bogseras in till grunt vatten i Bredskärssund, men fick till svar att fartyget skulle sjunka vilket ögonblick som helst. Lotsarna övervägde att rappa ut ankarkättingen och ta Fylgia på bogsering in i sundet, men insåg att om man inte hann eller orkade genomföra denna manöver i tid skulle Fylgia lägga sig till lovart land och slås sönder så att hon inte kunde bärgas. Där hon nu befann sig skulle däremot bärgning vara möjlig, varför hon fick ligga kvar. Snart stod vattnet över däcket. Besättningen räddades över till livräddningskryssaren. Inkommna till lotsstationen föreslog lotsarna att bärgningsbolaget skulle ringas, men fick då till svar att fartyget inte var värt att bärga, eftersom hela botten var uppriven. När lotsarna fick veta detta ville de rappa ut kättingen och låta Fylgia gå på land, men det var försent. Backen var redan under vatten. Fylgia sjönk på 8-12 m djup. Masterna stack upp någon meter över vattenytan och utgjorde en markering så att inte skorstenen på styrhytten påseglades.
Övrigt: Enligt U Bok M är positionen 58,57,75/18,33,78.
Orientering: Huvudskär, I sundet mellan Rävkulan och andra skäret, Huvudskär
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.