Fartygs-/båtlämning (L2013:5007)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Stockholm 704

Alternativnamn: "BÅT 1"

Geografisk plats: Stockholm socken, Uppland

Status: Endast delar av förskeppet var bevarat. Nio lagningslappar, fästade med klinknaglar av järn och trä, samt ett antal tyglappar och mossa tyder på att båten varit utsatt för omfattande lagningar.

Kölen, som saknade spunning, var T-formad och smalnade av mot fören till ett triangulärt tvärsnitt. Den bevarade längden var 273 cm. De aktra delarna var bortruttnade. Lasken mot förstäven var tätad med en tjärindränkt tyglapp. På ovansidan av kölen fanns urtag för de nitbrickor med vilka samborden klinkats.På kölens ovansida var tre tränaglar bevarade.

Endast den nedre delen av förstäven var bevarad. Stäven var svängd och förenad med kölen med en vertikal snedlask. Spunningshak för tre bord varbevarade. På stävens undersida fanns ett kri, vilket även täckte lasken till kölen. Kriet hade varit fäst med järnband och spikar.

På styrbordssidan, som var den bäst bevarade, var bordläggningen bevarad upp till åttonde bordet. Flera bordkammar var infästade i stävens spunningshak. Mer än dubbelt så många laskar på styrbords bog jämfört med babords bog indikerar sekundära ingrepp i skrovet. Bordens bredd var överlag mellan 20 och 29 cm. Tjockleken uppgick till 1 - 18,8 cm. På nederkanten av bordens insida var en ca 2 cm bred drevränna urskölpt. Drevet bestod av snoddar av djurhår. Borden hade sammanfogats med klinknaglar av järn. Ställvis förekom också klinknaglar av trä, vilket tyder på sekundära lagningar. Borden var laskade med bladlaskar.

Fragment eller spår efter åtta spant fanns bevarade. Endast bottenstockar fanns kvar i skrovet, flera av dessa hade horisontella laskytor för upplängor. En del av en upplänga fanns bevarad vid spant 2. Detta spant var av furo och synes ha varit sekundärt isatt. I anslutning till detta spant påträffades också en rötskadad tvärbalk av furu. Spanten var fästade till skrovet med tränaglar. I bottenpartiet var 1 - 2 våghål upptagna. Spantfacksavståndet var ca 54 cm. Mellan spant 3 och 8 fanns rester av garnering.

Delar av ett kölsvin, ca 100 cm långt, tyder på att båten har kunnat seglats. Kölsvinet har varit fäst till bottenstockarna med tränaglar. Fyndet av en hå belägger också att fartyget har haft åror.
Bärgning: Båten påträffades under de arkeologiska undersökningarna på Helgeandsholmen 1978-1980.

Efter friläggningsfasen vidtog dokumentation in situ. Jordprover av olika slag samlades in. Kompletterande prov för bl.a. mikrofossilanalys och dendrokronologi togs. Därefter vidtog lyft- och fullskaledokumentationsfasen. Delarna transporterades till SHM för frystorkning.

Orientering: Helgeandsholmen, Stockholms ström

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS