Fartygs-/båtlämning (L2013:4470)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Ornö 239

Alternativnamn: AURA

Geografisk plats: Ornö socken, Södermanland

Övrigt: Lotsarna erhöll för sina insatser vid undsättningen av de nödställda 40 kr av lotsstyrelsen. Det var den högsta belöning som utdelats på den tiden. Senare fick de även varsin medalj från den ryske tsaren. Inskriptionen på medaljen tillhörande den lots som först upptäckte skeppsbrottet bar följande inskription: "Intyg. Kapitlet för kejserliga och tsariska ryska ordnar intygar härmed att lots-lärlingen från Huvudskär lotsstation i Sverige svenske undersåten Knut Einar Sigfrid Sjöblom den 16 februari 1911 allernådigast tilldelats silvermedaljen med påskrift "för räddning av förolyckade" att bäras på bröstet å Wladimirsbandet. S:t Petersburg den 5 mars 1911. S st.f. Direktören för kapitlet av ordenväsendet."

Enligt andra källor skulle besättningen vara från skärgårdssocken Pyhämaa, och således med största sannolikhet finsktalande. Kapten Suominen bör dessutom ha behärskat flera språk, troligtvis danska eller svenska. Lotsarna uppfattade emellertid besättningens språk som ryska. Finland tillhörde vid denna tid Ryssland, så benämningen ryssar får oavsett besättningens språk anses som förklarlig.

Eventuellt är fartyget den Aura från Nystad som i Lloyds register 1909 har signalbokstäverna RCQS.

Fartygets namnbräda finns på en bod på Huvudskär.
Händelseförlopp: Om kvällen den 4:e oktober 1909 blåste svår SV storm. Det var kolsvart och regnade. Lotsen som hade första nattvakten på Huvudskär fick strax före midnatt se ett svagt ljussken i väster. Det lyste till några gånger och försvann sedan. Då ingen fyr fanns åt det hållet förstod han att det måste röra sig om ett skeppsbrott. De tre andra lotsarna purrades och man begav sig ögonblickligen ut med den 6-7 meter långa lotsbåten. Man stretade fram mot sjön, men kom så småningom i lä bakom Lilla Ljusskär. I mörkret rände man rakt in vrakgods, varpå propelleraxeln blev krökt och motorn stoppade. Tre av lotsarna fortsatte då i den eka man haft på släp, medan den fjärde stannade i motorbåten för att hålla den fri från land. Från ekan kunde man se att en eld flämtade på Lilla Ljusskär, och man såg även några gestalter röra sig på klippan. Sju ryssar hade kämpat sig fram till klippan, och flera av dem var nästan halvdöda. Ryssarna hade ränt på Lilla Ljusskär med förfärlig fart och fartyget hade slagits fullständigt i bitar. Vid grundstötningen föll masterna och hela riggen rakt mot land, och under den korta stund riggen låg som en landgång mellan vraket och land lyckades hela besättningen ta sig iland. Ögonblicket efter att siste man satt sig i säkerhet slets master och rigg bort av stormen och försvann i mörkret. Av det torra innehållet i en sjömanskista hade man lyckats tända en liten eld, som man skyddade mot blåsten med vindskydd av vrakgods. Elden slocknade emellertid gång på gång, och vågorna började slå över skäret och hade inte undsättningen kommit hade de skeppsbrutna förmodligen spolats bort från det kala skäret. Lotsarna lyckades emellertid räta ut propelleraxeln med en timmerstock och starta motorn, varefter de svårt nedkylda ryssarna kunde tas in till Huvudskär.

Status: Okänd.

Orientering: Mellersta Östersjön, Huvudskär, Lilla Ljusskär, Lilla Ljusskärsgrund, 1 dm V Huvudskärs lotsplats.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS