Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland
RAÄ nummer: 931:002
Alternativnamn: MODE
Fartygslämning, ångfartyget MODE minsprängd och förlist 1944-07-20 .
Dimensioner och byggnadsår: 75.3x11.3x4.3m, stål,1912.
Lämningen är mycket intakt. I aktern finns en överbyggnad med toalett, ett rum där det troligen varit färglager - det finns penslar och färg, burkarna är bortrostade, men man kan se klumpar av torkad färg i "bottenform- och ett lanternrum. Härifrån och upp mot bryggan är det en gångbro förut över det aktersta lastrummet och man kan också se den stora maskinskylighten. I överbyggnaden kan man komma in på flera ställen och då däcket till stora delar eroderat bort kan man komma in i hytterna ovanifrån. Man kan ligga på överbyggnaden bakom bryggan och se rumsindelningen i fartyget utan att gå in i vraket. Bryggan är mycket hög och man kan simma innanför och kika ut ur fönsterna. I etagen nedanför kan man komma in förifrån, då järnplåtarna här är genomrostade. Här inne ligger muddret högt.
Bärgningar: 1993 bärgades bland annat maskintelegrafen, ventiler, lanternor, flaskor, karaffer, tallrikar med rederiflagga, klocka. Ett antal föremål har bärgats av danska sportdykare, som hittade vraket 18/6 1993. Fyndlista: Styrmaskin, lanternor, flaskor, karaffer, rederiflagga, klocka, maskintelegraf m m har bärgats av danska sportdykare och finns i privat ägo.
Tradition: Händelseförlopp: Med last av salpeter befann sig fartyget kl 01:30 den 20 juli vid Stora Pölsans fyr då en våldsam explosion inträffade midskepps om styrbord. Fartyget erhöll svåra skador och gick inom 5 minuter till botten. De flesta av besättningen kunde rädda sig upp i babords livbåt som undgått förstörelse. Andra hoppade överbord och tog sig upp på en av fartygets räddningsflottar. Befälhavaren, en lots och en eldare omkom. 15 män och 3 kvinnor överlevde. Historik: 1912 Levererades till Rederi AB Svea. Fartyget utrustades med kylrum då både hushållssällskap och enstaka jordbrukare uppmanat Svea att inreda kylrum på de fartyg som insattes i Englandstrafiken. 1913, Insatt på traden London-Hull. 1914, Insatt mellan London-Hull-Stockholm-Norrköping-Kalmar i samtrafik med Thos Wilson, Son & Co, Ltd, Hull, England. 1914 dec, Rederi AB Svea återupptar den sedan 1885 nedlagda transatlantiska farten. MODE insätts i trafiken efter några månader. 1916, Befraktas av "engelsmän" för transport av kol till Kanarieöarna. Därifrån går MODE till nordamerika där last för svensk räkning hämtas. 1916-01-10, Anländer till Tyne, England. Skall vidare till Nordamerika men nekas bunkerkol, trots att hon fört full last (trämassa) till England. 1916-02-02, Får bunker och kan fortsätta resan. 1920-01-01, Vid lotsbyte utanför Tyne blev MODE påseglad av det engelska fartyget MARSDEN. MODE fick mindre skador. Lasten bestod bland annat av fyra bilar. 1921, Gick på grund vid Hanstholm på Jylland. Drogs flott tre dygn senare med betydande bottenskador. För att kunna dra flott fartyget var man tvungna att dumpa ca 350 ton av lasten. 1924, MODE transporterar stoftet av den franske ministern Delavaud, som avlidit i Stockholm, till Rouen. 1928, Moderniserades fartygets kylrum och frysmaskineri. 1944-07-20, På resa från Menstad, Norge till svenska Öresundshamnar, bla Halmstad, lastad med salpeter, minsprängdes MODE. Minsprängningen ägde rum kl 1:20 natten till torsdag mellan Pater Noster och Vinga. Minan hade träffat förskeppet. Vattnet stod upp i jämnhöjd med luckorna. Flera besättningsmän drogs ned av suget då fartyget sjönk men lyckades ta sig upp till ytan igen. Man lyckades sjösätta babords livbåt och plocka upp de som låg i vattnet. Elva män och en kvinna tog sig upp i livbåten. Fem män och två kvinnor togs sig upp på en livflotte. Livbåten styrde mot Björkö där en minsvepare hjälpte dem till land. Minsveparen återvände sen och räddade de på livflotten. Tre man omkom, däribland lotsen, och tre skadades. Besättningslista: Mode hade 21 mans egen besättning. Omkomna: kapten Anders Arnell från Stockholm, lotsen Anders Rödström från Havstensund, eldare Bror Öhman från Nordingrå. Räddade (19 st): 1:e stryman Johan Jonsson, Kalmar 2:e styrman Frans Ekblom, Eckerö rorgängare Martin Olsson 2:e maskinist Erik Svanholm förstånderska Anna Pettersson kokerska Helny Kenttää städerska Karin Sandberg, Stockholm övermaskinist Carl Pettersson, Gävle matros Helge Jönsson, Mjällby Olof Edvardsson, Jämshög Bror Johnsson, Mjällby lättmatros Sture Johansson, Kalmar Nils Bengtsson, Mjällby Rickard Dalstam, Håkanryde eldare Sivar Block, Sölvesborg Axel Wollberg, Kristianstad smörjare Bror Larsson, Lysekil Bertil Jacobsson, Lister lämpare Karl Hall, Glimåkra.
Orientering: Ca 5km NV Stora Pölsans fyr. Vattendjup 52 m.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.