Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 829:003
Alternativnamn: LILIAN I
Historik: Fartyget hade samma ägare från 1963 till förlisningen. 1983 plastades bordläggning och däck. Man installerade även en dysa runt propellern och utrustade fartyget med strömlinjeformat roder.
Händelseförlopp: Tidigt på måndag morgon den tredje september gav sig fiskefartyget Lilian I ut för att tråla torsk i ett område ca 25-16 nm SSO Nogersund. När man avverkat de 25-26 nm från hemmahamnen purrades besättningen, och trålen sattes i sjön kl. 05.30. Därefter övertog befälhavaren vakten på bryggan och den övriga besättningen gick och lade sig. 07.15 började generatorns laddningslampa fladdra, och en kort stund därefter började rök välla in i karthytten och styrhytten från maskinrummet. Samtidigt blev det strömavbrott, och all teknisk utrustning upphörde att fungera. Befälhavaren purrade en av besättningsmännen, som sov i karthytten, och sprang sedan och tittade ner i maskinrummet. Han upptäckte då att det brann för om huvudmotorn, där fartygets stora växelströmsgenerator och laddningsregulatorskåp var placerade. Befälhavaren fortsatte till skansen och purrade de övriga två besättningsmännen. Han utlöste halonanläggningen och stoppade maskin. Efter 10-15 minuter öppnades maskindörren och man kunde konstatera att branden var släckt. Man vädrade ut den tjocka röken. Ingenting såg brandskadat ut, men man slog några spannar vatten över det ställe man sett att det brunnit. Man kom sedan överens om att starta maskin och ta ombord trålutrustningen, som sedan motorstoppet låg på botten och riskerade att bli en svårutredd härva. Trålvajrarna pekade in under båten, och risk fanns att de skulle trassla in sig i propellern. Efter någon minut kom strömmen tillbaka och man var i full färd med att börja ta hem trålen, då en besättningsman såg att det brann i maskinrummet igen. Hettan i maskinrummet var intensiv och branden fick snabbt ett explosionsartat förlopp. Halonförrådet hade redan tömts vid den första branden, och man bedömde att man inte kunde släcka branden, varför man beslutade att lämna fartyget. Besättningen paddlade ifrån det brinnande fartyget i livflotten och plockades efter ca 20 minuter upp av ett annat fiskefartyg. Omsider sjönk Lilian med trålen fortfarande hängande på utsidan. Branden berodde förmodligen på varmgång i generatorns lager, vilket medfört att gnistbildning uppstått.
Status: Okänd
Orientering: Hanöbukten, 14,5 dm O Kivik
Antikvarisk kommentar: Vraket förliste efter år 1850.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.