Publicerad av: länsstyrelsen
RAÄ nummer: 6144:014
Alternativnamn: ALLAN, GRORUD, KUL, LARVIK, TELLO
Fartygslämning, 70,34 m l och 10,43 m br.
Tradition: Historik: Kul lär ha deltagit i Operation Overlord och blivit tilldelad en plakett för detta. Backen mätte, överbyggnaden midskepps 10', halvdäcket i aktern 120'. Lastluckorna hade dimensionerna 23x20, 29,4x20, 24,9x20 och 21,1x30. År 1924 byggdes fartyget om vid Rosenbergs mekaniska verkstad i Stavanger (ordernummer 2970) och 1946 byggdes hon om iav Beliard Crighton & Co i Antwerpen (ordernummer 1119-2). KUL, 1940-41, Lloyd, LEHQ KUL, D/S A/S Kistransport (Thv. Halvorsen Mgr) 1932-33. MLPH. GRORUD, Skibs. A/S Fritzöe (Bugge & Olse'n) Larvik, Norge. 1923-24. MLPH. ALLAN, Dampskibsselskabet Ocean, Ld (J. A. Christenssen) Aarhus, Danmark. 1915-16, NQFC. Sjönk 1951-11-21 alt 1952-11-21 Händelseförlopp: Natten till den 21 november 1950 ökade vinden till kuling. Kul passerade Almagrundets fyrskepp på ca 10 sjömils avstånd klockan 23:45. Fartyget slingrade i den kraftiga sjön och överspolades gång på gång. Kl 01:55 fick fartyget plötsligt kraftig slagsida åt babord. Man saktade farten och inspekterade lastrummen, varpå man kunde konstatera att fartyget var tätt. När Kuls slagsida fortsatte att öka insåg man att lasten måste ha förskjutits, och man körde så fort man kunde med det svårmanövrerade fartyget mot Almagrundets fyrskepp för att försöka söka nödhamn i Sandhamn. Vid tretiden på morgonen fick man radioförbindelse man Stavsnäs radio, och bad om en räddningsbåt snarast skulle sändas ut till Kul, eftersom slagsidan hela tiden blev värre och vind och sjö fortsatte att öka. Man försökte svänga ut styrbords livbåt, men det visade sig vara omöjligt p.g.a. slagsidan. Babords livbåt ville man inte svänga ut för en det var absolut nödvändigt att lämna skeppet, eller innan livräddningsbåten anlänt. Besättningen kommenderades ned i lastrummet för att försöka häva slagsidan genom att flytta lasten till styrbords sida. Kl 7:30 kallades de emellertid upp, eftersom man fruktade att fartyget nu kunde slå runt vilken minut som helst. Strax efter kl 8 var räddningsbåten framme vid Kul. Man beslutade att även kalla upp besättningen från maskin och lämna fartyget, eftersom man gett upp hoppet att få Kul i hamn. Man kastade ankar, och efter att tre man tagit sig ombord på livräddningsbåten med babords livbåt kunde man börja arbetet med att hala de övriga i besättningen genom sjön och ombord på livräddningsbåten. Kl 10, då siste man hade bärgats, brast ankarkättingen och fartyget lade sig på sidan och började strax därefter sjunka. Man hade ännu inte hunnit lossa den tross dragits mellan Kul och livräddningsbåten under bärgningen. När Kul gick till botten sprang trossen och livräddningsbåtens förare skadades när trossen slog honom på låret. Övrigt: Observera att fartygets mått är angivna med engelska fot. Maskinen var på 146 NHP och marschfarten var 9 knop. Se S 038 M
Orientering: Mellersta Östersjön, NV Almagrundet 59,10,92/19,05,88
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.