Fartygs-/båtlämning (L1934:4293)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: 81:002

Alternativnamn: HEMLAND, MARIUS BOEL, KRISTIAN BOEL, SONJA IRENE, STENSKÄR, VINGAFORS

Historik: 1966-11-04 fartyget beställdes av bröderna Tore, Rolf och Sune Alexandersson, Rönnaäng vid Blaalids slip & mek verkstad, Raudeberg, Norge. Priset var 1.089.000 NOK.
1968-07-30 levererades och sjösattes ståltrålare och gavs namnet GG701 HEMLAND. Hemort Rönnäng.
1970, januari, såld till Esper Boel (då Danmarks största osttillverkare) Nörre Alslev, Hirtshals. Omdöpt till MAURIUS BOEL. Hemort Hirtshals
1974 Omdöpt till HG177 KRISTIAN BOEL.
1978, mars såld till fiskeskipper Mogen Larsen, Hirtshals. Omdöpt till SONJA IRENE. Hemort Hirtshals.
1978, juli, såld tillbaka till svenska fiskeflottan, Alf Myhrborg m fl. Fartyget registrerades först som GG342 SONJA IRENE. Senare omdöpt till STENSKÄR. Hemort Styrsö.
1980, december, försågs Stenskär med ett stilfullt shelterdäck vid Örskov Christiansen Staalskibsverft i Fredrikshavn.
1983, januari, försåldes Stenskär för 2.575.000 kr till ett partrederi på Sturkö, Rolf Peterson (2/5), Paul Andersson (2/5) och Lars Antonson, Karlskrona (1/5-del). Omdöpt till KA342 VINGAFORS.
Huvudredaren köpte fartyget 1983 och fiskade med det fram till förlisningen.
1987 sept-okt försågs Vingafors med ny inredning vid Nya Varvet i Göteborg och bogpropeller på 150 hkr av fabrikatet Jastram vid Djupviks varv.
1998-04-19lasten hade förskjutits, fick slagsida, kantrade och sjönk.Besättningen gick i livflotten.

Händelseförlopp: Vingafors bedrev trålfiske tillsammans med ett annat fartyg. Man hade 110 - 130 ton sill ombord. När man tog in sista delen av en stor fångst fick fartyget styrbords slagsida och vatten kom in på däcket. Man avbröt då lastningen och släppte kvarvarande fisk ur trålen. Sedan man avslutat lastningen kvarstod en betydande slagsida, som rätades upp genom motfyllning av bränsle. Under resan mot hamn fick fartyget gradvis ökande babords slagsida. När den blev märkbar efter några timmar motfyllde man åter med bränsle, som pumpades från babords till styrbords bränsletank. Plötsligt gjorde fartyget en överhalning åt styrbord och blev liggande med kraftig slagsida. Huvudmotorn stannade och besättingen gick i livbåten och bärgades av det andra fiskefartyget. Vingafors slagsida ökade gradvis och förskeppet sjönk långsamt djupare. Efter cirka en och en halv timme sjönk förskeppet och ställde sig på havsbotten. Efter ytterligare någon timme sjönk även akterskeppet.

Haveriet orsakades sannolikt av att vatten som ansamlats ovanpå lasten i lastrummet plötsligt rann över till styrbordssidan när fartyget hade rätats upp från babords slagsida. Bidragande orsaker till haveriet var att fartyget var fel- och överlastat, att länsportar i shelterdäcksutrymmet hade satts igen i samband med en ombyggnation, att däcket inte var tätt och att man inte använde sig av den dränkbara, extra länspumpen.

Status: Vraket är helt med stående lastbomsmast. Botten är nedsjunken i lera men sidorna är synliga. Lös utrustning och fiskrester finns på däcket och inne under backen. De flesta dörrar och luckor är stängda. Ett par fönsterventiler är trasiga. De kan ha gått sönder när fartyget sjönk (status 1998).

Övrigt: Enligt uppgift från den nuvarande varvsledningen byggdes samtidigt med Hemland/Vingafors ett systerfartyg med byggnadsnummer 19 och namnet Stjärnfors.

Övrigt: Kustbevakningen skall enligt uppgift ha kapat masten.

MarinMättekning AB har sjömätt på platsen 2011-04-01.

Sjöfartsverkets ärendenummer 21419.

Orientering: Södra Östersjön, Södra Midsjöbanken

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS