Fartygs-/båtlämning (L2013:7891)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Stockholm 950

Geografisk plats: Stockholm socken, Uppland

Under maj och juni 2015 utförde Sjöhistoriska museet en arkeologisk förundersökning i avgränsande syfte vid området mellan södra Skepps- och Kastellholmarna, RAÄ Stockholm 206:1. Anledningen var att Stockholms läns landsting planerar för en ny tunnelbanesträckning mellan Kungsträdgården och Nacka. Längs sträckningen planerades geotekniska borrningar göras av Sweco AB på uppdrag av Stockholms läns landsting. Tunnelbanesträckningen ligger delvis inom fornlämning RAÄ Stockholm 103:1 samt RAÄ Stockholm 206:1. Länsstyrelsen fattade 2015-05-27 beslut om en arkeologisk förundersökning enligt 2 kap 11 § Kulturmiljölagen (1988:950). Den arkeologiska förundersökningen omfattade ett ca 35 000 m² stort område.

Vrak 8
Fartygslämningen är resterna efter ett av de större skeppen i området. Det är ett kravellbyggt, troligt örlogsskepp, ca 32 m l (men är sannolikt längre) och 10 m br. Akterstäven sticker upp och är av ett stort massivt ekstycke. Innanför akterstäven ligger en mycket stor bottenstock av självväxt ek. Några få spanttoppar syns ovanför dyn. Fartygslämningen ligger troligen djupt nedsjunken i sjöbotten, vilket kan indikera att den är mycket välbevarat. Provgropar krävs för att avgöra status samt fartygstyp. Fartyget finns inte på Hauswolfs karta. Inga analysprover för datering togs men lämningen kan antas var från slutet av 1500-talet eller början av 1600-talet.
Det är svårt att avgöra fartygets konstruktion eller användningsområde utifrån den information som framkom vid undersökningarna. Dock tyder de kraftiga dimensionerna på att det mycket väl kan vara resterna efter ett örlogsfartyg.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS