Publicerad av: RIKSANTIKVARIEÄMBETET
RAÄ nummer: Loftahammar 438
Alternativnamn: BIBE, ERDA, GREIF I, GREIF II, KETTY, ORINOCCO II
Geografisk plats: Loftahammar socken, Småland
Historik: 1908(1909) fartyget byggdes som fiskelogger av J Frerichs & Co AG i Einswarden på uppdrag av firma Virsurgis Heringsfischerei-Aktiengesellschaft i Bremen med namnet ERDA.
1908 (1909) ERDA
1922 såld till fiskerisällskap Deutsche-Seeverkehrs-Aktion-Gesellschaft i Nordenham.
1930/31 Erda köpt av Bremen-Vegesacker Fischerei-Gesellschaft i Bremen
1933 såld till konsul Edgar Bieber i Frankfurt. Varvet W und E Hatecko i Dornbusch tog bort fiskedoften, bytte ut inredning till lyx. 1933, omdöpt till ORINOCO II som lustjakt.
1939-01-08 avled konsul Bieber.
1939, såld till köpmannen Max Adolf Bischoff i Hamburg-Harburg. Omdöpt till GREIF II
1942-01-09 Hitler stiftade lagar och fartyget övertogs av Kriegsmarine och placerade i Stettin. Ev. förkortades namnet till GREIF I. Hon byggdes om och användes sedan som vakt- och patrullfartyg vid Stora Bälts södra ända. Under krigets slutskede anfölls hon av brittiskt flyg, träffades och fick stora ovanbordsskador och sprang läck. Gick på grund vid Spodsbjerg på Langelands sydspets.
Danskarna bärgade henne och förde vraket till Rudkjöbing.
1946 Såld till skepparen C P Jensen i Rudkjöbing. Bogserades till Graastens Vaeerft för ombyggnad och reparation. Omdöpt till BIBE som motorseglare av Rudkjöbing.
Skepparen C P Jensen hade tre olika BIBE som senare kom till Sverige.
Den första Bibe blev Ketty
1950, mitten, såldes Bibe till AB Bröderna Kristiansson & Co i Gravarne och omdöpt till KETTY
1954 Marstrands Mek Verkstad förlängde fartyget med 5 meter. Samtidigt omtacklades hon från motorgaleas till motorfartyg.
1955 under Gravarne tiden varit på fiske, troligen till Nordsjön eller Island. Registrerad som LL22 enligt foto.
1960-1965 fartyget ägdes av Fiskebröderna AB (f.d. Bröderna Kristiansson)
1965, december, såld till kapten Sture Julius Magnhammar och Inga-Britt Elmquist, Kalmar för 110.000 kr. Sistnämnda som huvudredare och ägare till en symbolisk del i båten.
1968, våren, övertog kapten Magnhammar själv sysslan som huvudredare.
1968, oktober, fick fartyget hemort på Gotland och där har hon sedan hört hemma. Köpt av AB Sjölinjer i Stockholm för 100.000 kr. Hemort blev Visby.
1974, april, såld till skepparen S Torsten Rydqvist i Visby.
1974, september, såld till fru Else-Marie Hartzell i Ronehamn och medintressent. (siste ägare)
1974-12-19, kl 21 grundstötte vid den trånga passagen vid Finnkartens fyr utanför Västervik.
1975, januari, polisanmäldes att fartyget plundrats på sin last, presenningar, skärstockar och dylikt.
Händelseförlopp: 1974-12-19, kl 21 då hon skulle byta fyrsektor vid den trånga passagen vid Finnkartens fyr utanför Västervik. Hon gick dock på fel sida om en slätprick och gick hårt på grund. Enligt besättningen berodde detta på ett roderhaveri. Omkring den 29 jan 1975 kom båten loss och sjönk på 10 meters djup.
Status: Idag återstår bara akterskeppet och överbyggnaden. Dessa släpades ut till dagens 33 m djup efter bärgningarna. Vraket ligger på kölen med slagsida åt styrbord. Skrovet ät tvärt avhugget strax framför överbyggnaden. Resterna är dock välbevarade.
Bärgningar: 1974-12-19 under natten försökte två tullbåtar, två lotsbåtar samt livräddningskryssaren A E Appelberg dra Ketty flott. Men man lyckades icke.
Last och stora delar av Ketty är bärgat.
Försektionen bärgad och ligger inne vid Lucerna i Västervik. Kan vara svår att hitta utan enslinjer eller ekolod. Gå i vid grundet norr Finnkarten och simma norrut ca 50 m
Orientering: Mellersta Östersjön, vid Finnkartens fyr utanför Västervik
Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.