Fartygs-/båtlämning (L2013:4469)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: 719:008

Alternativnamn: HERNODIA

Fartygslämning, 61,59 m l och 13,11 m br.

Övrigt: Positionen är hämtad från Sjöfartsverket.

Fartyget var även försäkrat i Svensk Krigsförsäkringskommission.

Historik: Rederibolaget Hernodia bildades 1899, och bland aktieägarna märktes Herman Ramström, Fredrik Andersson, Hans Hamberg, Ferdinand Nätterqvist och E. S. Björkman. Den sistnämnde var sjökapten och förmodligen rederiets mest förtjänte kapten, eftersom han gavs befälet på rederiets nybygge Hernodia. Rederiet hade beställt fartyget vid Lindholmens varv i Göteborg för en kostnad av 600 000 kr. Hon levererades till rederiet i maj 1915. Det var ett stort fartyg med en ångmaskin på 1080 hkr och det var bestämt att hon skulle lasta 2000 ton pappersmassa i Frånö och Kramfors. Sedan tidigare hade rederiet även två äldre ångare, Eva Clara och Bertha, som byggts under 1880-och 1890-talen i England och var så kallade andrahandsköp, inköpta vid sekelskiftet. Nu väntade emellertid rederiet förväntansfullt på att nybygget Hernodia skulle ankomma till hemmahamnen. Tyvärr skulle Hernodia förlisa innan hon nått sin hemmahamn.

Se För 2702 och N 108 M
Händelseförlopp: Hernodia lämnade Göteborg den 19 maj 1915. Hon gick in till Helsingborg och kolade. Natten till den 23 maj ankom hon Ålands hav. Trots att klockan bara var 20 minuter över 4 på morgonen rådde full dager, vädret var vackert och Hernodia gick med full fart. På backen fanns en besättningsman till utkik. Så plötsligt inträffade en kraftig explosion som skakade fartyget. Luckor och annat löst gods kastades upp i luften av en stor vattenpelare från fördäcket. Det nybyggda fartyget hade gått på en mina och började genast sjunka. Vattnet strömmade in i förrummet, som så gott som genast vattenfylldes. Tursamt nog hade ingen blivit skadad vid sprängningen, men kaptenen insåg att man bara hade några minuter på sig att rädda sig i livbåtarna. Eftersom det var världskrig hängde dessa redan utsvängda i sina dävertar, och man lyckades snabbt få dem i vattnet och kapa fånglinorna. Hernodias för sjönk, och aktern reste sig i 45 graders vinkel. I livbåtarna rodde man febrilt för att komma undan virveln. 4-5 minuter efter minsprängningen hade Hernodia sjunkit. Efter ungefär två timmars segling mötte de skeppsbrutna lotsarna från Söderarm, som hört smällen och skyndat till. En stund senare mötte de en tillsänd torpedbåt, som tog livbåtarna på släp. Hela besättningen tog sig utan missöden in till Söderhamns lotsplats, där de väckte uppmärksamhet inte minst för sina kläder. En stor del av besättningen låg fortfarande och sov när fartyget rände på minan, och hade bara nattskjortan på sig. Några skeppspapper hann aldrig räddas, och många besättningsmän förlorade personliga tillhörigheter av ganska stora värden.

Besättningslista: 1 styrman, O. Ehrnest
2 styrman, K. Hansson
Övermaskinist, J. Norlin
2 maskinist, G.O. Johansson
3 maskinist, H. Liljegren
Båtsman, C. A. F. Carlsson
Timmerman, Olof Andreasson
Matros, J. A. Carlsson
Matros, A. A. Olsson
Lättmatros, Karl Kårlin
Lättmatros, W. Johansson
Jungman, N. Stenkvist
Jungman, K. Hedberg
Donkeyman, K. Hedberg
Eldare, W. Andersson
Eldare, E. Jansson
Eldare, L. F. Qvarnström
Lämpare, P. Dalson
Lämpare, B. Svensson
Stewart, E. Johansson
Kock, K. E. Karlberg
Fartygets huvudredare, Direktör H. Hamberg, Hernösand

Bärgning: Maths Johnsson beviljades år 1991 äganderätt och bärgningsrätt på vraket.
Status: Okänd.

Orientering: Ålands hav, O Söderarm

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS