Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Döderhult 643
Alternativnamn: MALMÖHUS
Geografisk plats: Döderhult socken, Småland
Historik: Beställd av AB Skånska kusten och byggd vid Oskarshamns Mekaniska Verkstad. Då hon förliste på provturen kom hon aldrig att levereras till beställaren.
Maskinen kunde utveckla 50 hästkrafter och man kom under provturen upp i ca 10 knop. Vid tillfället var fartyget ej försäkrat eftersom leverans skulle ske efter provturen. Därför förlorade varvet 120 000 kronor vilket var en oerhörd stor summa 1882.
Bärgning: Dykarna Åke Bergnehr, Hans Hägg och deras kamrater kom att intressera sig för Malmöhus förlisning och började söka efter vraket. En gammal man, som hette Johannes, hade från land sett när Malmöhus gick till botten och märkt ut enslinjer med pålar. 1978 när några sportdykare började intressera sig för fartyget fick de kontakt med en gammal släkting till Johannes. Denne var nu till åren kommen och hade svårt att gå, varför han sattes på ett traktorflak och kördes ut till platsen där Johannes hade markerat enslinjerna. Man återfann rester av pålarna och kunde på det viset rekonstruera de enslinjer Johannes hade markerat. Detta i kombination med sidescan sonar, ledde till Malmöhus lokalisering.
Oskarshamns kommun var intresserade av att bärga fartyget ocjh lägga det i en docka som museifartyg i Oskarshamn. Vraket visade sig emellertid vara för illa åtgånget av åren på botten för att en bärgning skulle vara möjlig.
Bärgningar: Året efter förlisningen påbörjades draggningar efter fartyget. Arbetet leddes av Karl Gustaf de Laval. Metoden för att finna vraket var draggning med en lina samt uppgifter från kustbor och fiskare. I augusti 1885 meddelade tidningarna att försöken med draggning inte givit något resultat. Dykare återfann henne 17 oktober 1885 och flera bärgningsförsök gjordes men utan att lyckasI,men luften gick ur projektet när en dykare avled på grund av tryckfallssjuka.
Övrigt: Provturen beslutades i all hast, vilket medförde att skeppsklockan aldrig kom ombord. Denna finns numera utställd på Oskarshamns museum.
Status: Vraket är mycket intakt. Överbyggnaden har dock rasat ut över botten. I mässen står allt på urprunglig plats. Skrovet är starkt angripet av korrision och mycket skört. Salongsventilerna, som orsakade katastrofen står fortfarande på glänt (status 1980). Skovelhjulen är hela. Man kan se ångmaskinen, pannan m m. Ratten försvann från vraket 2003.
Händelseförlopp: Anledningen till förlisningen var att man på grund av att vissa inre delar av fartyget var nymålade hade lämnat ventilerna öppna i salongen. Vid provturen var salongen låst och nycklarna var kvar på varvet, varför man inte hade iakttagit att vattnet sköljt in genom ventilerna vid testerna av det nya fartyget.
När man märkte att fartyget stegrade sig vid full fart så förstod man att något var galet. Man slog in dörren till salongen och såg då att vattnet stod högt varvid man förstod att fartyget var i sjunkande tillstånd. Kapten Rosenström plus nio andra ombordvarande kunde rädda sig genom att frigöra en mindre livbåt. De större ordinarie var nämligen inte med under provturen. Från livbåten kunde man sedan bevittna hur Malmöhus reste fören upp ur vattnet för att sedan snabbt sjunka. Kapten Norlin sågs i sista ögonblicket stående på sin plats på kommandobryggan, lugn ända in i döden, kastande en sista avskedsblick till de räddade.
Fartyget skulle levereras till AB Skånska kusten efter provturen och var således inte försäkrat. Förlusten föll därför tungt på AB Oskarshamns Mekaniska Verkstad som på detta sätt förlorade 120 000 kronor - en oerhörd summa 1882. Nio av femton personer ombord omkom och 27 barn stod plötsligt faderlösa. En landsomfattande insamling av pengar för de anhöriga igångsattes.
Orientering: Runnö, Norra Kalmarsund
Antikvarisk kommentar: Antikvarisk bedömning fornlämning utifrån fornlämningsförklaring beslutad av Länsstyrelsen i Kalmars län. (RAÄ dnr 3.4.2-2405-2014) På vrakplatsen råder förbud att ankra, dyka, fiska, framföra undervattensfarkost samt genomföra geofysiska karteringar efter beslut av Länsstyrelsen i Kalmar län, dnr 431-3763-16.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.