Fartygs-/båtlämning (L1987:6534)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne

RAÄ nummer: Skanör m. Falsterbo 49

Alternativnamn: "HANSAKOGGEN", "SKANÖRSKOGGEN", "TENNVRAKET"

Geografisk plats: Skanör m. Falsterbo socken, Skåne

Fartygslämning, 18,7 m l och 5,3 m br midskepps. Kölsvin med mastspår, köl, bordläggning, innergarnering, bottenstockar och akterstäv hör till de huvudsakliga detaljer som syntes ovan sanden. Minst 36 bottenstockar är bevarade och 1 upplänga. Avstånden mellan bottenstockarna är mellan 0,1-0,22 m. De flesta bottenstockarna har knäckts eller förskjutits ur sitt läge. Av vrakets styrbordssida återstår 7 bord samt 5 garneringsplankor. Av babordssidan återstår 5 bord och 3 garneringsplankor. De tre första borden närmast kölen ligger på kravell, från stäv till stäv. Förstäven saknas men de bevarade bordläggningsplankorna visar tydligt vinkeln på densamma. Akterstäven ligger omkullfallen åt styrbord akter om vraket. Infästningen mellan köl och stäv är en förlängning av kölen som är intappad i stäven med ett stävknä. Stäven är tvådelad. På fyra ställen sitter järnkonkretioner, troligen efter fästena för rodret. Upptill är stäven avbruten. Kölsvinet, som är 13,55 m, består av 2 delar, skarvade med en bladlask. Det har en förtjockad del som hålls på plats av björnar, där styrbordssidans 5 björnar är bevarade och sitter i ursprungligt läge. På babordssidan har alla 5 björnar slitits loss, eventuellt i samband med förlisningen. Den förtjockade delen av kölsvinet rymmer förutom mastspår spår för en snedstötta till masten. Kölen ligger djupt nere i sanden och under en större mängd konkretioner (status 1995).

2002 hade ca 0,2 m sand försvunnit från vrakets insida, medan en aning mer sand hade byggts upp på landsidan närmast skrovet. Vraket hade delvis frilagts, bl.a. syntes samtliga björnar och en eller flera kanonkulor hade kommit fram (status 2002).

De flesta fynden påträffades på vrakets styrbordssida eller styrbord om vraket. Detta i kombination med vrakets slagsida m.m. och det faktum att björnarna brutits av på babords sida gör att man förmodar att fartyget kantrat i hårt väder. De rester av en bastmatta samt björkpinnar med bark som påträffades vid undersökningen har legat direkt på garneringen mellan spanten, troligtvis för att skydda last och skrov. Inga spår av last har emellertid påträffats. Teglet kommer från en kabyss. De flesta av de många konkretionerna har inte kunnat tydas trots metallröntgen.

"Skanörskoggen" skiljer sig i flera skeppsbyggnadstekniska drag från den blott 10 år äldre "Bremerkoggen", vilket visar på delvis åtskilda byggnadstraditioner i samtidens koggbyggande. Avvikelserna finns bl.a. i förhållandena mellan klink och kravell i botten mot stävarna, bruket av invändiga tätningslister på kravellborden, akterstävarnas spunning samt skrovformen, framförallt i akterpartiet.

Vid grävningar i Skanörs borg i början av 1900-talet tog man tillvara en bjälke som sekundärt använts som bryggträ. Denna bjälke har visat sig vara en tvärgående skeppsbjälke som eventuellt kommer från vraket. Bjälken är daterad med dendrokronologisk analys till 1300-tal, och virket är troligen hämtat från Polenområdet.

Bärgat vid de arkeologiska undersökningarna 1993 - 1995:
Tennkanna, hoptryckt
Del av lock (fästet till lockkanna)
Hankkärl med lock, 2 delar, tenn
2 kokkärlsben, brons
Kokkärlsben till mindre kokgryta
Ben och bukparti av kokkärl, brons
Bukparti av kokkärl, brons
Keramikhank
Kokkärl, brons
3 kärlfragment, brons
Kärlfragment, keramik
Trefotsgryta, brons
Glasflaska (recent)
Kokkärlsfragment
2 kokkärlsdelar, brons
3 trimstenar
Slagg/varmsintrad sten
Sten, lösfynd
16 kanonkulor, granit
Kanonkula med vidhängande järn/sandkonkretion
83 järn/sandkonkretioner
Järn-/sandkonkretion med avtryck av trä
14 järn-/sandkonkretioner, stenkol och tegelfragment
Trädetalj och järn/sandkonkretion
Järn/sandkonkretion med bronsdetalj som fastnat med sten o. dyl
3 läder- och benfragment och järn/sandkonkretioner
15 trä- och benfragment och järn/sandkonkretion
2 järn/sandkonkretioner med avtryck av nithuvud
25 huggspån, hasselnötsskal, träfragment, järn/sandkonkretioner, mossa, bark, slagg, metall (i ytterområdet kring vraket)
Tegelfragment
2 murtegelfragment
2 murtegel
2 tegel, mursten
Keramik och tegelfragment
4 benfragment
Revben, svin
Ryggkota (svin?)
Tand från kreatur
3 revben
2 ben, skulderblad (?)
7 benfragment
4 benfragment och tegelflisor
Trä, lösfynd
Del av dymling
2 tågvirke, hampa?
Barkfragment
Bordplanka
Knä, ek
2 träfragment
8 trädetaljer
Trädetalj, del av spant
Spantdel, ek
3 bottenstockar, ek
Fragment av trekantslist
Järnnagel/nit
Järndetalj
Drev, två delar
Repstump, 20 cm, hampa?
3 tågvirkesfragment, hampa?
Metallfragment av okänt föremål, 5 delar
Skosula, 3 delar, läder
Läderband (till sko?)
2 läderfragment
7 läder, trä och benfragment
7 täljd trästicka, träfragment och järn/sandkonkretion
Handtag (till verktyg?)
Fragment av björkpinne med bark
Bark
5 sedimentprov
2 hasselnötsskal
Svartgodskeramik
4 ben, rödgods, sten
Bastmatta

I mastspåret påträffades även ett korroderat mastmynt i silver.

Skyddsbärgat 2002:
en kanonkula av kalksten

Terräng: Sand

Orientering: 1 km N om Skanörs hamn , V om Skanör-Falsterbo.

Antikvarisk kommentar: Med anledning av en anmälan om bärgat skeppstimmer utförde SSHM en besiktning av ett vrak kallat "Skanör-Falsterbo 3" (L1987:6803), vilken ligger ca 110 m åt N. Läge, bevarandegrad, djup, klinksidor och bordens dimensioner talar för att detta vrak skulle kunna vara identiskt med "Skanörskoggen" (L1987:6534). Man har diskuterat huruvida de bärgade skeppsdelarna, som skall ha tagits upp ca 50-100 m från detta vrak, kommit från "Skanörskoggen", men analys av desamma pekar mot att de snarare kommit från ett annat vrak (SMA 921:005, oklart vilken lämning som åsyftas).

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS