Fartygs-/båtlämning (L1934:444)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: SWECO Sverige AB

RAÄ nummer: Sundsvall 85

Alternativnamn: VRAK 2

Geografisk plats: Sundsvall socken, Medelpad

Fartygslämning bestående av resterna efter ett större, tvådäckat fartyg. Skrovets längd över stäv är 26,3 m. Bredden midskepps är 7,5 m. Vraket är i det närmaste skrovhelt, med undantag av aktern, som är kraftigt förstörd. Styrbordssidan på vraket är bevarad till huvuddäcksnivå. Babordssidan är bevarad till ett stycke ovan mellandäcksbalkarna. Skrovet har smäckra linjer och en förhållandevis rund bog. Huvudparten av däcksbalkarna och större delen av däcken saknas. Skrovets innandöme är mycket slambemängt. På utsidan av förstäven finns rester av järnbeslag. Dessa har förmodligen utgjort fästen till bogsprötets waterstag. Bordhalsarna har släppt från stävspunningen. Bogband och däcksband, som hållit samman bogarna och förstäven har påträffats. För och akterut i bordläggningen finns rester av järnplåt, som förmodligen indikerar att fartyget delvis varit förhydd. Järnplåten kan även vara spår av reparationer. Bordens dimensioner är ca 20 x 7 cm. Borden är fogade till spanten med dymlingar och järnbultar. På babordssidan har ett berghult med spår av reparationer iakttagits. I nåten finns rester av kalfatring, sannolikt bestående av beckindränkt hampa eller lin. Fartyget är mycket tätspantat. Ställvis ligger spanten dikt an mot varandra, med vanligen varierar spantfacksbredden mellan 5 - 15 cm. Spanten mäter 20 x 15 cm. Garneringsplankorna är 20 cm breda och 5 - 7 cm tjocka. På babordssidan har garneringen ställvis släppt från spanten. Utmed styrbordssidan är waterbordet med, spygatt i blyliknande material, delvis bevarat. Ett par mindre partier av styrbordssidan har även vad som kan tolkas som skarndäck. Däcksbalkar förekommer i två plan. Mycket lite är dock bevarat av däcken. Ca 13 st däcksbalkar har observerats. Åtskilliga däcksbalkar förefaller vara avsågade. Höjden mellan huvuddäcksbalkarna och mellandäcksbalkarna uppskattas till omkring 150 cm. Däcksbalkarna är, förutom den aktersta som är påtagligt grov, 22 - 25 cm breda och 15 cm tjocka. Däcksbalkarna är fixerade med liggande trä och järnknän samt hängande järnknän. Mellandäcksbalkarna är även fixerade med järnbeslag runt spanten, och har endast knän av järn. Vad som tolkats som baklvägare har observerats på flera ställen i vraket. I babords bog finns en lastport på 64 x 63 cm. Midskepps i babordssidan finns ett uttag som troligen utgjort underkanten till ytterligare en lastport. På det raserade fördäcket står ankarspelet, som är av pumpspelstyp, fortfarande kvar. I styrbords bog finns ett ankarklys med kvarvarande kätting. På botten för om förstäven sticker ett mindre stockankare upp ur botten. Stocken är av trä med järnband. Inga delar av fartygets rigg har påträffats, möjligen med undantag av några rundhult i vraket som skulle kunna härröra från riggen. I akterskeppet ligger en avbruten pumpstock, som är 5,8 m lång. Detta indikerar att fartygets höjd måste ha varit minst 5,8 m. Akterskeppet är kraftigt skadat, men 4 st häckbalkar indikerar en akterspegel. Akterstäven förefaller, till skillnad från den konvexa förstäven, ha varit i det närmaste alldeles rak. För att fixera bordhalsarna till spunningen i stäven har lister spikats på. Ett resningsknä ligger i ursprungligt läge. Rodret är avbrutet. Nederdelen av rodret finns på plats snett akter om stäven, men rodrets övre del och rorpinnen ligger i vraket för strax för om akterstäven. Rormaljor och fingerlingar är av järn.

Orientering: Sundsvalls hamn, Vindskärsvarv

Antikvarisk kommentar: Beslut enligt KML saknas för särskild utredning RAÄ dnr 321-1775-2009.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS