Publicerad av: RIKSANTIKVARIEÄMBETET
RAÄ nummer: FÖR 3464
Alternativnamn: CLIO
Historik:
Finlands första ångbåtsrederi med modern inriktning på linjefart bildades 1873 i Vasa under namnet Wasa-Nordsjö Ångbåts Ab. Följande år fick bolaget sin första ångare. Sedan dröjde det 8 år innan man lät bygga ytterligare en ångare och som bolagets tredje fartyg levererades i april 1884 ss CLIO från Murdoch & Murray i Port Glasgow. Fartyget var byggt för bolagets linje Finland-Köpenhamn-Hull och där kom den att sysselsättas under hela sin livstid sommartid. Vintertid var det vanligast med fruktfart Medelhavet - England men någon enstaka vinter låg fartyget upplagt.
Händelseförlopp:
På utresa till Spanien med trälast grundstötte ångaren i Kvarken november 1908 och sjönk. N-lig frisk vind, snötjocka. Grundstötningen föranleddes av snötjocka och ström.
SO från Grossgrunden, ungef. Lat. 63, 37,12,N, Long. 20, 52,45, O. Bärgningsångaren Belos som underrättades genom flaggning från Holmögadd via lotsarna på Bredskär, tog besättningen i land.
I andra källor finns alternativa platser för fartygets förlisning. En källa anger Ost om Fulingen, Holmön, En annan anger Trefotsgrunder (Tolvfotsgrundet) norr om Grossgrundet som fislisningsplats.
Flera positioner anges. I Sjöfartsverkets vrakliggare anges positionen som 7068439,474/790289,068 SWEREF 99 TM. En annan positionsangivelse i FMIS anges till 7058605/790901 SWEREF 99 TM. För tillfäller har vi ingen säker position. Den position som anges i Fornsök har lotsstyrelsen som källa.
Det finns även två andra datum för förlisningen 22/11 1909 och 1910. Det verkar dock som om det är mest troligt att händelsen inträffade 22/11 1908.
Våren efter förlisningen avfördes fartyget som kondemnerat och blev troligen ej bärgat. Sjöförklaring finns.
Orientering: Norra Kvarken, SO Grossgrunden
Antikvarisk kommentar: Information överförd från A FÖR 8489. Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.