Fartygslämning, oklar utbredning, efter ångfartyg. Beskrivning saknas.
Tradition: Historik: 1919 beställd av Sveabolaget 1922 byggd i Zaltbommel, Holland. 1922 levererad och fick hemort Stockholm 1923-06-16/19, kl 08:45 em grundstötte i Stockholms yttre skärgård om 12 n.m. W0,5N från Almagrundets fyr under NO laber bris och tjocka. 1923-06-26 Sjöförklaring RR Stockholm. Fartyget var försäkrat i Sveriges Ångfartygs Assuransförening, Norrlands Ångfartygs Assuransförsäkring, Sydsv. Ömsesidiga Ångfartygsförsäkringsbolaget, Försäkringsbolaget Fylgia. Besättningslista: Befälhavare, O. E. Westerlund Förste styrman, A. E. Jonasson Andre styrman, Knut Andersson Förste maskinist, A. G. Eriksson Andre maskinist, Arne Hansen Båtsman, A. H. Johansson Matros, K. H. Nilsson Matros, Ivar Westerlund Matros, K. L. Hallberg Lättmatros, B. T. Gustafsson Jungman, J. G. Andrén Stuert, F. G. Johansson Kock, K. A. Pettersson Messgosse, T. J. Andersson Smörjare, E. Engström Smörjare, G. E. Spjut Eldare, K. H. E. Pettersson Eldare, E. H. Gustafsson Eldare, K. E. Westerlund Lämpare, N. H. Hansson Händelseförlopp: 1923-06-16 grundstött, 1923-06-19 förlist Om morgonen grundstötte Ymer i dimman. Fartyget gled av grundet, men hade svåra bottenskador. Maskinen stoppades omedelbart och man konstaterade att hon börjat vattenfyllas med sådan hastighet att pumparna inte gjorde någon nytta. Livbåtarna sjösattes och man lodade sedan runt fartyget. Då förstäven sjunkit under vattnet beordrades besättningen att gå i livbåtarna. Omedelbart därefter sjönk förskeppet, varvid akterskeppet lyfte sig så att propellern kom över vattnet. Samtidigt gick större delen av däckslasten överbord. Anledningen till olyckan ansågs vara att man inte genomfört någon deviationsundersökning för den aktuella kursen, att distansen varit för lång för att enbart lita till en kurs utan närmare positionsbestämmelser, att man inte räknat med avdrift etc, att man hållit full fart och undanlåtit att loda. Kaptenen å sin sida menade att olyckan måste ha berott på stark strömsättning, vilken gjort att fartyget kommit ur kurs åt väster. Alla räddades. Ingen lots ombord. Status: Delvis skrotfiskad. Övrigt: Enligt uppgift skall Bo Adelgård ha en bild av fartyget som han fått genom kaptenen Westerlund (styrman på Ymer då olyckan inträffade)- okänd källa
Orientering: Grundet Pojken, O Hallskär, SSO Bullerö S 3/4 O från Bullerökalken pos 59,08,54/18,55,06
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.