Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Misterhult 1924
Alternativnamn: ANNA
Geografisk plats: Misterhult socken, Småland
Fartygslämning: Slättoppad skonare
Historik: Slättoppade skonerten Anna levererades den 28 november 1872 konstruerad och byggd i Karlshamn av skeppsbyggmästaren D R Andersson, mest känd som skaparen av fullriggade skolskeppet Abraham Rydberg. Enligt fribrev no 19 år 1873 mätte Anna 22,5 nyläster. "Fartygets längd mellan stäfvarne på däck utgör 71,01 fot, dess största bredd från yttre till yttre kant af bordläggningen 20,4 fot samt dess djuplek från däcket vid storluckans akterkant till garneringen vid sambordsplankan 7,9 fot." Hon var beställd av ett partrederi i Brantevik vars delägare utgjordes av en "Qvarnegare", två skeppare, en sjökapten "af 1:a class" samt två änkor, som betalt drygt 12 000 Rd Rmt för henne.
Försäkrad i Assuransföreningen Hoppet i Brantevik för 9000 seglade hon ut med "Sjökaptenen af 1:a klassen" Jeppa Tufvesson som befälhavare. 1880 övertogs befälhavaresysslan av brodern Per Tufvesson och hon sysselsattes mestadels i fart på hamnar i England och kring Östersjön.
Händelseförlopp: På morgonen efter den ostsydostliga stormen natten till den 29 oktober 1881 påträffade fiskare från Örö Anna af Brantevik grundstött och kantrad vid Salrevet. Fartyget stod med fören under vatten och aktern stack upp. Skrovet hade brutits av akter om midskepps. Av besättningen fanns inga spår.
.
Bärgningar: Tre fiskare som påträffat fartyget försökte bärga vad som möjligt var att bärga. Fartyget låg kantrat med fören nedåt.
Efter strandningen bärgades segel, ankare, tågvirke och fockmasten, samt omkring 70 tunnor av fartygets förda råglast. Fartygets akter släpades iväg närmare land. Akterns vidare öden är okända.
Den 12 november anlände dykeribåten Karlsund från Stockholm till strandningsstället. Man lyckades bogsera det delvis bottenlösa fartyget omkring 300 famnar närmare land från 7 till 5 famnars vatten. Under bogseringen hade en ofantlig sten indragits i skrovet som gjorde fartygets lättning nästan omöjlig och vidlyftigare bärningsföretag anses kosta mer än vad hela vraket är värt. Efter flera misslyckade bärgningsförsök lämnades Anna af Brantevik åt sitt öde.
Övrigt: En ilandfluten namnbräda finns uppspikad på en sjöbod på Örö.
Orientering: Salrevet, ca 350 meter SSV om Stora långbådan, Örö skärgård, syd Västervik
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.