Publicerad av: SWECO Sverige AB
RAÄ nummer: Rogsta 516
Alternativnamn: BLENDA
Geografisk plats: Rogsta socken, Hälsingland
Förlisningsuppgift avseende segelfartyg, "Blenda" år 1912.
Tradition: Händelseförlopp: NNO vind, storm, regndis. Fartyget, som genom stormen blivit segelslitet, skulle söka hamn, men gick på grund vid Höllicksskär, Lat. 61, 37,12, N, Long. 17, 28, 0,O. När Blenda kommit tvärs Grans fyr möter hon motvind som mot kvällen ökar till storm. Kaptenen, som har vakten, purrar frivakten och vänder Blenda söderut och länsar undan för att söka nödhamn. Efterhand blåser flera segel sönder och i den grova sjön blir fartyget svårmanövrerat. Man styr längs Hornslandet för att finna en ankarplats i lä. Tvärs ut från södra udden på Hornslandet kommer en häftig regnby som tillsammans med mörkret gör det svårt att bedöma exakt var man befinner sig. Halv fyra på onsdagsmorgonen ränner Blenda i god fart upp på Sälhällorna ost Hölicks fiskeläge. Endast några få minuter efter grundstöttningen var akterskepept fyllt och sjönk under vatten. Befälhavaren kapten Gustaf Eriksson skyndade ned i kajutan för att rädda skeppsböckerna. Medan han befann sig därnere började vattnet strömma in genom dörrspringor och nyckelhål och stod till sist mer än två fot över durken. Med ansträngande av alla sina krafter lyckades kaptenen få upp dörren och komma ut, enligt egen åsikt skulle detta ha varit omöjligt efter en halv minut senare. Emellertid tog sjön den nyss räddade journalen, inga som helst papper finns i bibehåll. Det blev nu för besättningen att söka rädda sig. Den mindre lillbåten hade redan gått överbord, och den stora båten gick samma väg sedan man förgäves försökt få ned den i sjön. Under tiden hade fartyget sjunkit alltmera, och till sist återstod endast ca 3 kvm av fördäck att hålla sig på. Men även denna fläck överspolades titt och tätt av vågorna, och besättningen som trodde deras sista stund vara kommen, fick genomvåta uthärda stormnattens bistra köld. Kl 07.15 kom lotskottern i fartygets närhet. De ombordvarande fick genom vattnet äntra ut efter ledstången och därefter hoppa ned i båten. Det arbete lotsarna och fiskarna utförde innebar fara för eget liv. Vid sjöförklaringen den 7 oktober anser Blendas kapten att olyckan endast berodde på det hårda vädret och fritar sig och besättningen från all skuld. Några egna tillhörigheter gick inte att rädda, ingenting av fartygets inventarier heller. I en skrivelse till lotsstyrelsen beskriver kaptenen sitt och besättningens tack till lotsarna. Hölickfiskarnas insats nämner han däremot inte. Men när belöningar ska utdelas för räddningsinsatsen visar det sig att lotsstyrelsen, till skillnad mot kaptenen, inte glömt bort fiskarnas heroiska insats. Blenda blev vrak. Folket, en mästerlots, två lotsar vid Agö lotsplats samt en sjökapten och fem fiskare som genomförde räddningen av besättningen fick för sitt mod och rådighet en belöning. Den av lotsarna som ledde bärgningsarbetet ficjk25 kronor och de övriga fick 20 kronor var. Besättningslista: Gustav Eriksson, kapten, 42 år, Länna Karl Norman, styrman, 46 år, Länna Viktor Strömberg, lättmatros, 19 år, Länna Bertil Johansson, jungman, 18 år, Roslagskulla Herbert Andersson, kock, 17 år, Stockholml
Orientering: Höllicksskär, Hudiksvalls skärgård
Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.