Fartygs-/båtlämning (L2013:4474)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Ösmo 730

Alternativnamn: ADA

Geografisk plats: Ösmo socken, Södermanland

Historik: 1901 byggd i Nauvo.
C.L. Johansson, Pärsnäs, befälhavare
Fartyget blev drivet och reparerat 1922.
Status: Okänd.
Övrigt: Enligt sjöfartsverket skall positionen vara N 58.51,430 O 18.01,420. Denna position förefaller märklig, då det i sjöförhör och lotsrapporter tydligt framgår att vraket ligger vid Valudden.

Maskinen var på 15 hk.
Se 142 T
Händelseförlopp: På måndags eftermiddag avgick Ada från Nynäshamn. I hamnen och en bit ut låg sönderbruten issörja, men därefter var det rent vatten. Man hissade då stagfocken och satte full fart i maskin, ca 7 knop. Just innan Måsknuv passerats kände man en stöt i förskeppet, och sedan hur något törnade mot propellern. När kaptenen steg ut för att undersöka anledningen till det inträffade, kunde han i kölvattnet se något som föreföll vara ett stort isstycke. Strax därefter anmälde besättningen att det var vatten i skansen. Vattnet steg oroväckande snabbt. Pumparna startades, men vattnet fortsatte att stiga. Efter ca en halvtimmas pumpning beslöt man därför att försöka sätta fartyget på land. P.g.a. vattnet stannade till slut motorn, och allt eftersom Ada vattenfylldes sjönk förskeppet. Man avsåg att försöka få in henne i lä under Lökviksholmen, där botten var av sand. Ada hade emellertid förlorat styrkraften. Hon vände stäven mot vinden och drev med svåra överhalningar. Fartyget riskerade att kantra vilket ögonblick som helst. När man siktade ett lågt skär beslöt man därför att lämna fartyget och gå i livbåten. Ada var då i sjunkande tillstånd, med fördäcket under vatten. Från livbåten, som uppehöll sig kring den sjunkande Ada, kunde besättningen se hur hon fick grundkänning, högg emot och till slut kastades upp på grundet. Efter tre timmars rodd kom man sedan, alldeles nedisade, fram till Nynäshamn, där man erhöll torra kläder och mat.

Följande dag for man ut för att undersöka möjligheterna till bärgning. Haveristen stod då högt uppkastad på Valbådan. Luckskalkningarna var sprängda och rodret var avhugget, men större delen av lasten var i behåll. Två dagar senare befanns Ada vara fullständigt vrak. Fartygets bägge motorer syntes, däcksmotorn stod med ett stycke av däcket på skäret och nedanför skäret låg driftsmotorn.

Orientering: Mysingen, Valsbådan, skär O om Valsudden, Järflotta.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS