Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne
RAÄ nummer: 82:002
Alternativnamn: MOLTKE
Fartygslämning. Vraket står kölrätt på botten. Förliga lastutrymmen har fallit samman, så även en del av överbyggnaden. Högsta punkten är den omkullfallna skorstenen. Från maskinrum och akteröver är fartyget helt intakt. På botten står ett stort spel och ankarna sitter i sina klys. Delar av plåtarna har fallit av vilket gör att det går att simma in i vraket ganska lätt. Vraket har en trebladig propeller (status 1992). De aktersta 8-10 metrarna av fartyget har fallit ut (status 2002). Förlist 1909-09-06 efter kollision med tyska fartyget Carl Levers.
Tradition: Historik: Byggd i stål 1889 på Georg Howald Schiffswert, Kiel. Byggnr 192. Levererat 1889 till rederiet Memeler Dampschiffs-Aktiengesellscheft, Memel, Tyskland. Förlisningsförlopp: Natten mellan söndag och måndag 5/9 1909 kolliderade två tyska ångare, Moltke och Carl Levers, utanför Hammershus varvid Moltke av Memel sjönk. Kollisionen ägde rum i klart väder och anledningen vet man inget om. Carl Levers sägs ha fört två röda lanternor till tecken att den ej varit manöverduglig. Ångarens styrapparat hade gått sönder och man fick styra med den manuella styrapparaten. Antagligen har dessa lanternor vilselett kaptenen Zollitsch ombord på Moltke. Fartygen körde rakt mot varandra varvid Moltke träffades på babords sida och revs upp och sjönk mycket hastigt. Besättningen på 15 man räddades av Carl Levers som endast fått obetydliga bogskador och ångade till Köpenhamn där besättningen fördes i land och sjöförklaring kom att avgivas. Vraket hittades 1992.
Orientering: S om Blekinge, V om Bornholm Position: 55,17,126/14,00,322
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.