Fartygs-/båtlämning (L1937:7707)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: RIKSANTIKVARIEÄMBETET

RAÄ nummer: Hörnefors 225

Alternativnamn: FENRIS, KALMARSUND IX D.F.HEDBERG

Geografisk plats: Hörnefors socken, Ångermanland

Händelseförlopp: 1940-01-05 stoppad av ryska ubåten SC 311, under befäl av Vershinin vid Sydostbrottens fyrskepp genom kanonskott. Sköts i brand.
(Ryska källor påstår att det var S1 under befäl av kapten Tripolski som utförde sänkningen)
På väg mellan Örnsköldsvik och Holmsund. Det rådde tät snötjocka.
På några hundra meter avstånd upptäcktes u-båten, som började beskjuta Fenris. Fenris besättningen, tolv män och två kvinnor, gick i livbåten. Beskjutningen fortsatte trots att livbåten låg mellan ubåten och Fenris. Beskjutningen skedde med spårljusammunition. Strax efter besättningen lämnade fartyget började Fenris brinna. Kanonskottet slet bort skorstenen i nivå med däcket. lågor kom från pannrummet och antände överbyggnaden. Det brinnande fartyget drev i land och stötte på grund, där det sjönk och blev vrak. Ubåten sköt ca 100 skott mot Fenris. Besättningen räddad.
Fyrskeppet tog hand om besättningen och statsisbrytare Atle införde dem senare till Holmsund.
Efter en timmes rodd var man framme vid fyrskeppet varifrån man sedan kunde bevittna fartygets undergång. Tidpunkt 15:32. Artillerield med 73 granater.

Historik: 1909 byggd i Oskarshamn på beställning av Ångbåts AB Kalmarsund i Kalmar och erhöll i dopet namnet Kalmarsund IX. Den byggdes för att trafikera Kalmar-Stockholm, därför utrustad för gång i is.
Befälhavare: kapten J.M. Westermark.
1912 kapten R.Julin
1918 Sveabolaget köper Fenris för 465.000 kr med kapten R.Julin.
Fartyget skulle bära ett enhetligt namn därför ändras till Fenris.
Kapten C.A. Engström övertog befälet.
1918, Ombyggd med bland annat ny ångpanna.
1918, Insatt på norrlandstrafik. Då FENRIS var "bekant" för sin forcering i is användes hon ofta för att assistera andra fartyg som fastnat i isen. Genom sina goda isbrytaregenskaper var det FENRIS soom först öppnade och sist avslutade trafiken på norrland.
1924-27 fördes Fenris av kapten J.Olsson
Därefter av kaptenerna K.F. Bökman, C.J. Gustafsson och till sista resan kapten Anders Evald Andersson.
1940 beskjuten av rysk u-båt.

Krigslastad SVEA-båt med förnödenheter till Finland. Torpederades vid Sydostbrotten. Kaptenen tog sikte på Bonden och strandsatte den där. Sedermera gled den av sitt grund och sjönk på 40 m djup.
Det var under 1:a världskriget som Fenris transporterade krigsmaterial. Reprisalie(?)
Övrigt: Sänkt med artillerield av rysk ubåt, av SC311, Fjodor Versjinin.
Fenris blev det första svenska offret för ryska ubåtar, första svenska fartyg som sänktes i Bottenhavet. Sveabolagets första krigsförlust och Oskarshamnsvarvets första sänkta fartyg i andra världskriget.

Se: Befh rapport, sjöförklaring i Stockholm den15.1.40, kl 12.30, Crew list,
CNMD på telefon till CM 5.1. kl 16.20. Protokoll hållet vid förhör å bevakningschefens i Umeå exp. Rapport till lotskaptenen i Umeå. Last förteckning m m.
Bärgningar: delvis bärgat

Orientering: Sydostbrottens fyrskepp

Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS