Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 819:021
Alternativnamn: PIONIER, WALTER LEONARD, WALTER LEONHARDT
Övrigt: Den engelska ubåten E-19 hade under befäl av Francis Cromie i september 1915 tagit sig igenom Öresund för att störa den tyska malmtrafiken i Östersjön. Dagen innan "ubåtsmassakern" hade E-19 attackerat den tyska ångaren SS Luleå, men inga av de avfyrade torpederna fungerade. En av dem vände tillbaka och missade E-19 med bara några meter. Följande dag, den 11 oktober, lyckades dock E-19 förstöra fem tyska ångare på en och samma dag utan att någon människa kom till skada. Först sänktes Walter Leonhardt (SMA 819:021), därefter jagades Germania (FÖRM 2443) upp på grund, och sedan sänktes Gutrune (SMA 819:011), Director Reppenhagen (SMA 819:013) och slutligen Nicomedia (819:010). Historien om "ubåtsmassakern" kom att rullas upp samband med att vraket efter Nicomedia lokaliserades.
Positionen som är inmatad är enligt sportdykare.se
Bärgning: Vraket kunde lokaliseras på 1983, sedan två sportdykare påbörjat sökningar efter vraken från "ubåtsmassakern" 1915. Vraket lokaliserades samma dag som Director Reppenhagen (SMA 819:013.
Händelseförlopp: På morgonen den 11 oktober kl 07:30 siktades en ubåt utan flagga. Ubåten närmade sig med hög fart och när den kommit tillräckligt nära för att använda signalflaggor hissades den signalerna "stanna omedelbart" och "skicka över en båt". Kapten Arp ombord på Walter Leonhardt sände över sin förste styrman med skeppspappren. Ubåten, som var den engelska E-19 med uppdrag att störa den tyska malmtrafiken i Östersjön, konstaterade att fartyget var på väg med järnmalm till Tyskland, och förklarade därför för styrmannen att fartyget skulle sänkas. Man man av ubåtens besättning skickades med tillbaka till Walter Leonhardt.
Efter att ha gett Walter Leonhardts besättning gott om tid att plocka ihop sina personliga tillhörigheter och lämna fartyget i dess livbåtar skruvades locken till cirkulationspumparna bort och bottenventilerna öppnades. Dessutom placerades en bomullskrutladdning i det aktre lastrummet innan man återvände till E-19. Efter att sprängladdningen exploderat sjönk fartyget hastigt med aktern först.
Medan förberedelserna för att sänka Walter Leonhardt pågick stoppade E-19 den svenska ångaren Fernebo och beordrade dem att ta hand om besättningen från Walter Leonhardt.
Historik: Walter Leonhardts resa från Luleå mot Tyskland avbröts p.g.a. en grundstötning den 28 september 1915 vid Simpnäsklubb. Grundstötningen tvingade in fartyget till Stockholm för en provisorisk reparation. Den 9 oktober, två dagar innan förlisningen, kunde man återuppta sin avbrutna resa.
Status: I akterskeppet på poopen finns reservstyrningens stora ratt. Poopen och backen är relativt intakta men hela midskeppssektionen har rasat samman. Däcket är delvis genomrostat (status 1988).
Orientering: S Kalmarsund, O Utlängan
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.