Fartygs-/båtlämning (L2013:5101)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: länsstyrelsen

RAÄ nummer: 6161:026

Alternativnamn: "DALARÖVRAKET", "GUBBVRAKET"

Geografisk plats: Dalarö socken, Södermanland

DYKFÖRBUD (Stockholms läns författningssamling 2023:16). Fartygslämning. 20x5,5m (N-S). Kravellbyggd. Belägen på 30 meters djup.

Fyndlista: Bärgat av sportdykare och inlämnat till SMM 2004:

vinbutelj/glasflaska med medaljong och kork
lergodskruka/skål med innehåll, in- och utvändigt glaserat
lergodskrus, invändigt glaserat
supkopp, invändigt glaserat

Föremålen ingår i SMM:s samlingar.
Bärgning: Vraket hittades av sportdykare 2003. Följande år tog gruppen kontakt med SMM och inlämnade några bärgade föremål samt dokumentationsmaterial från vraket.

Det sigill som finns på den bärgade vinbuteljen (denna typ av buteljer var ofta märkta med ägarens sigill) har kunnat identifieras som ett engelskt adligt vapen. Eftersom färgerna inte är kända kan man dock inte avgöra om vapnet tillhör släkten Boynton i Yorkshire eller slänten Ogle i Northumerland. På 1600-talet var Boyntons kända som baronets och Ogles som lords.
Status: Vraket är skrovhelt med största delen av däcket kvar. Fock och stormast står fortfarande.

För om vraket ligger en kranbalk, en galjonsfigur, delar av galjonsförtimringen, ett stockankare med stock av två hopdymlade delar, jungfrur, delar av en racksläde, övre änden av ett rundhult m.m. Galjonsfiguren föreställer ett djur. Galjonsförtimringen har fungerat som stöd för denna och har ett avlångt hål för vulningen/bogsprötssurrningen och två hål för resp. fockhals. Utanpå förstäven löper ett skägg, vars övre ände är, i höjd med understa av de tre berghulten, tvärt avkapad till en klack, för att stödja galjonsförtimringen. På rundhultet syns en långsalning/ett eselhuvud, och i dess övre ände ett skivgatt. Ytterligare rundhult med dubbelt skivgatt ligger över SB bog och ned på botten. Dessa rundhult kan vara fockmärs/fockbramstången eller en klyvarbom.

Förstäven är bevarad i ursprunglig längd, och reser sig endast obetydligt över den översta bordgången. På vardera sida om förstäven finns en klysförtimring med ett större och ett mindre klys på var sida.

I förskeppet är spanten/relingsstöttorna dubbla, och topptimmer med klinkhak höjer sig över de ordinarie spanten. Ev. finns rester av ett bord på klink. Detta, tillsammans med den mängd lösa timmer, däribland ett antal däcksbalkar, som ligger på däcket i förskeppet, indikerar att förskeppet har haft backdäck. Kabelgatt verkar saknas.

Akter om fockmasten ligger ett bråspel, tillverkat i ett stycke. Det har tre rader med hål för spelspakarna på SB sida och två på BB. Kuggkransen är urhuggen ur stocken, men har varit skodd med järnbeslag. Bråspelets betingar har varit stående med de förliga delarna förankrade nere i skrovet. Dessa har rubbats föröver och låsklotsarna har fallit av och ligger strax akter om den nedrasade spelstocken. SB om bråspelet ligger en flaska/krus samt en metallskiva.

Akter om bråspelet är däcket delvis nedfallet och man ser att fartyget haft halvbalkar mellan däcksbalkarna. På SBsidan ligger två slipstenar, varav den ena varit fast monterad i relingen. En stor lucka finns midskepps. Akter därom står stormasten. Ett rundhult har rasat ned och ligger tvärs däcket och ut över relingen på SB sida. Flera block och jungfrur ligger också utspridda på däcket.

Alldeles akter om stormasten finns två alpumpar, där mickorna till vipparmarna, utsparade ur själva pumpstockarna, är bevarade. Pumparna står vid den främre kanten av en mindre lucka, vars karm, till skillnad från den större luckan, har urtag för gretingar. Akter därom finns ett gångspel med speldockor i ett varv samt två hål för spelbommar.

I akterskeppet finns en korroderad kanon. På SBsidan finns en tegelvägg efter kabyssen. Mot akterskeppets mitt har däcket fallit ned, och de resterande sidorna av kabyssen bör ha rasat ned. I hålet ligger en hel del timmer, bl.a. däcksbalkar samt balkar med urtag. På skrovets insida i aktern syns genom hålet två häckknän. Ett rundhult, ev. efter en mesanmast, ligger nedrasad över SB låring. På botten utanför ligger ett litet sammanhängande brädbeklätt parti med vidhäftande tvärgående timmer.

Rodret med rorkult sitter kvar. Rodret är trappstegsformat i dess övre ände. Längst ned mot botten syns vad som verkar vara tre träförhydda bord.

Liksom i förskeppet uppvisar akterskeppet dubbla topptimmer med klinkhak. Fartyget bör ha haft ett hyttdäck. Den översta bordgången akter om gångspelet är lagd på klink.

Röstjärn finns midskepps samt föröver, och är bevarade mellan de två översta berghulten eller lägre. Den översta bordgången midskepps är försett med spygatter med rör av bly. En del är placerade i ovankant av bordet och en del i nederkant. Detta bord har varit relingens nedersta bord. Ovanför detta finns en skarndäckslist. Få spant eller relingsstöttor finns bevarade ovan denna.

Rester av innergarnering finns bevarade. Fartyget är inte särskilt trubbigt i förpartiet (iakttagelser från video 2004).

Antikvarisk kommentar: Fartygslämningen identifierad som "Bodekull", förlist 1678 under en transport till svenska flottans vinterhamn i Kalmar. GENERELLT DYK OCH ANKRINGSFÖRBUD RÅDER PÅ PLATSEN. Beslut Länsstyrelsen i Stockholms län den 5 juni 2023 (dnr 431-11993-2023).

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS