Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 819:054
Alternativnamn: DAGLAND, DAGMAR
Händelseförlopp: Fartyget avgick den 15 september 1926 från Danzig efter att ha intagit en last av kol samt bunkerkol vägande sammanlagt 1922 meterton, varav omkring 20 ton på däck i akterluckan i en härför uppförd binge. Följande dag uppstod en häftig storm. Omkring kl. 15:00 observerades att skalkningsjärnet på akterluckan om styrbord hade slagits loss av sjön. Då besättningen under eftermiddagens lopp på grund av den ständiga överspolningen icke lyckades att åter fastkila skalkningsjärnet, inträngde vatten på styrbordssidan av tunneln i akterrummet. Fartyget fick genom detta en svår styrbords slagsida och djupgåendet i akter ökade. När slutligen däckslasten som hållit luckpresenningarna på plats spolades bort, slets presenningarna bort och vattnet fick fritt tillträde till akterrummet. Den ena skeppsbåten sjösattes med sju personer ombord. Även kokerskan skulle ta plats i denna båt men föll mellan denna och fartyget och omkom. Den andra skeppsbåten, som vid ett första försök inte kunde sjösättas på grund av slagsidan, lyckades den återstående besättningen därefter få i sjön. 10 personer räddade sig i denna båt och två följde med fartyget till botten. 7 personer avled av köld och umbäranden i båtarna innan de övriga i medtaget tillstånd blev upptagna av en engelsk ångare.
Orsaken till olyckan bedömdes vara att fartyget var för tungt lastat. Fribordet vid avgången från Danzig var endast 7 tum.
Alternativ position är SWEREF 99 tm : 6227868/608607.
Orientering: Mellersta Östersjön, O Ölands södra udde
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.