Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Garpenberg 516
Geografisk plats: Garpenberg socken, Dalarna
Linbanestation, inom ett 20x15 m område (NV-SÖ) är 1perrong/ lastplats, 1 rest av linebanehus och 1 fundament, samt enstaka betongplintar och huggna stenar.
Perrongen/lastplatsen är 6x4 m (NV-SÖ) och 1-1,6 m h bestående av 0,4-0,7 m h, 0,8-1,3 m l och 0,6 m br huggna stenar i 2 varv. Perrongen har en fyllning av jord och sten samt inslag av kol. Ytan är ojämn. I V har perrongen rasat ut något.
Rest av linebanehuset, beläget 2,5 m SV om perrongen. Inom ett ca 5 m diam stort område är tre gjutna betongcylindrar, 0,9-2,3 m l och 0,7-1,4 m diam, vilka vilar på flera fundament av huggna stenar och sprängsten, av oklar storlek. I cylindrarna är järnkrampor. Runt om betongcylindrarna är åtminstone fem gjutna betongplintar, 0,7x0,8 m och 0,2-0,4 m h, samt enstaka bitar av tegel. Fundamentet, beläget 8,5 m N om perrong, är 2 m i sida (NV-SÖ, NÖ-SV) bestående av huggna stenar, 0,2-0,4 mh och 0,6-0,8 m br. I fundamentet är två järnstänger. Fundamentet överlagras i SÖ av jord och stenfylld vall hörande till Garpenbergs station i Brattfors. V och Ö om bäck är ytterligare betongplintar och huggna stenar som hör till linbanan.
Här skedde omlastning av malm från linbanan till järnväg ända fram till 1908.
Terräng: Flack, till stora delar urschaktad och avbanad, storblockig morän, gränsande till bäckfåra. Skogsmark, till större delen kalhygge.
Orientering: NNÖ om bäck (VNV-ÖSÖ).
Antikvarisk kommentar: Linbanans sträckning fortsätter åt V.
Vi fann inga bilder men du kan hjälpa till att dokumentera denna lämning genom att ladda upp en.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.