Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Garpenberg 516
Geografisk plats: Garpenberg socken, Dalarna
Linbanestation, inom ett 20x15 m område (NV-SÖ) är 1perrong/ lastplats, 1 rest av linebanehus och 1 fundament, samt enstaka betongplintar och huggna stenar.
Perrongen/lastplatsen är 6x4 m (NV-SÖ) och 1-1,6 m h bestående av 0,4-0,7 m h, 0,8-1,3 m l och 0,6 m br huggna stenar i 2 varv. Perrongen har en fyllning av jord och sten samt inslag av kol. Ytan är ojämn. I V har perrongen rasat ut något.
Rest av linebanehuset, beläget 2,5 m SV om perrongen. Inom ett ca 5 m diam stort område är tre gjutna betongcylindrar, 0,9-2,3 m l och 0,7-1,4 m diam, vilka vilar på flera fundament av huggna stenar och sprängsten, av oklar storlek. I cylindrarna är järnkrampor. Runt om betongcylindrarna är åtminstone fem gjutna betongplintar, 0,7x0,8 m och 0,2-0,4 m h, samt enstaka bitar av tegel. Fundamentet, beläget 8,5 m N om perrong, är 2 m i sida (NV-SÖ, NÖ-SV) bestående av huggna stenar, 0,2-0,4 mh och 0,6-0,8 m br. I fundamentet är två järnstänger. Fundamentet överlagras i SÖ av jord och stenfylld vall hörande till Garpenbergs station i Brattfors. V och Ö om bäck är ytterligare betongplintar och huggna stenar som hör till linbanan.
Här skedde omlastning av malm från linbanan till järnväg ända fram till 1908.
Terräng: Flack, till stora delar urschaktad och avbanad, storblockig morän, gränsande till bäckfåra. Skogsmark, till större delen kalhygge.
Orientering: NNÖ om bäck (VNV-ÖSÖ).
Antikvarisk kommentar: Linbanans sträckning fortsätter åt V.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.