Fartygs-/båtlämning (L1955:2570)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Misterhult 1925

Alternativnamn: CADDY, FÖRENINGEN, WESTERÅS, NYA UPSALA, O.K.I., ELVAN

Geografisk plats: Misterhult socken, Småland

Övrigt: Den angivna positionen är hämtad från Sjöfartsverket. Enligt Bruno Erikssons vrakliggare, RTC, Stockholm 1983 är positionen N 57.28,7 (28,6) O 16.46,7 (46.5).
Historik: Fartyget byggdes passagerarångaren Föreningen för ett rederi i Jönköping år 1855. Två år senare kom hon till Västerås, där Vesterås Ångfartygsbolag gav henne stadens namn. Hon hade tidstypiska runda sidor, små ventiler och hon var svart eller brunmålad. 1880 annonserades hon som Nya Upsala av ett nytt uppsalabolag. I samband med en modernisering vintern 1883 fick hon en överbyggnad akteröver. Denna togs dock bort vid reparationerna efter Nya Upsalas kollision 1912, då hon sammanstötte med den tyska lastångaren Alexandra utanför Blockhusudden i Stockholm. Nya Upsala gick av någon anledning mellan det mötande fartyget och Blockhusuddens fyr istället för akter om Alexandra, och trots undanmanöver törnade det tyska fartygets stäv in i Nya Upsalas förskepp. Ett hål till det förliga lastrummet skars upp och vatten började forsa in. Styrmannen, som slungades ned från bryggan, och en passagerare skadades svårt. Kokerskan, som befann sig i köket, måste skäras loss. Städerskan och en besättningsman fick lättare skador. Nya Upsala fick så svåra skador att kapten Settergren tvingades sätta henne på grund. Hon bogserades sedan till Ekenbergs varv för reparation, och hon väckte stort uppseende vid slussningen. Bara drygt en och en halv månad efter kollisionen återupptog dock Nya Upsala trafiken. 1920 byggdes hon om till torrlastfartyg vid Gåshaga varv. Hon fick raka sidor och akterdäcket sänktes i höjd med mellandäcket. 1932 köptes Nya Upsala av AB insjötrafik.

Bortsett från 1882, då hon gick i trafik mellan Stockholm och Linköping, gick hon i trafik på traden Uppsala - Stockholm ända till 1939. Turen mellan de bägge städerna var populär, särskilt på de lediga söndagarna, och det hände att fartyget tog ombord fler resenärer än vad certifikatet tillät. För att undvika polisens vakande blickar släpptes då de övertaliga släpptes då iland strax innan hamnkajen. Från och med 1939 kom hon att hyras till flottan som transportfartyg. 1945 lämnade Nya Upsala Stockholm för sista gången för att gå till Göteborg, eftersom hon sålts till en fabrikör Larsson vid Göteborgs mekaniska verkstad. Denne sålde henne sedan till Rederi AB Stjärnan, som lät bygga om henne till tankmotorfartyget O.K.I., med charterkontrakt för Oljekonsumenterna 1950 hette hon Elvan. Under denna tid byggdes hon om och renoverades fullständigt. Hon fick en agaspis, hydrofonanläggning, dubbla belysningsaggregat, varmt och kallt vatten i hytterna m.m. 1953 ökades lastkapaciteten genom att däcket höjdes, och året därpå installerades en ny motor. I samband med detta bytte Elvan namn till Caddy, och kom huvudsakligen att trafikera ostkusten.

Bärgningar: Lasten är bärgad.
Händelseförlopp: Caddy blev vrak efter en grundstötning i Misterhultsskärgården. De ombordvarande räddades med helikopter från marinens räddingstjänst i Visby.

Orientering: 2.5' NO Kråkelund, Misterhults skärgård

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS