Fartygs-/båtlämning (L2013:4111)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Mörkö 161

Alternativnamn: GÖTA

Geografisk plats: Mörkö socken, Södermanland

Händelseförlopp: Fartyget kom ur kurs och törnade mot skäret vid Stenskärs fyr och grundstötte. Vattnet började genast hastigt strömma in i förrum och maskinrum, varför kurs sattes mot en närbelägen vik, för att få fartyget in på grunt vatten. På 200 m avstånd från viken släckte emellertid det inströmmande vattent fyren i pannan. Maskinpersonalen och besättningen måste skyndsamt gå i livbåtarna och lämna fartyget, som sjönk efter ett par minuter.
Status: Överbyggnaden midskepps och skorstenen har rasat samman. Hela vraket täcks av ett slamlager som grumlar vattnet vid dykning. Djupet vid fören är ca 23 m. Främre masten är delvis bevarad samt en lastbom som lutar snett akterut. Ankarspelet i fören är synligt. Maskinrummet på akterdäck är öppet uppifrån däck. Ett stort antal ölflaskor ligger kringspridda på däcket, årtalen från början på 1920-talet är ingjutna i bottnen på flaskorna (status 1980).
Bärgningar: Röda bolagets bärgningsångare Fritiof bärgade 30 ton av kopparlasten.
Historik: Göta levererades till Norrköpingsbolaget Rederibolaget Norden, vilket från och med 1897 hette Rederi AB Norden. Göta insattes i trafik Stockholm - Norrköping. Passagerarunderlaget minskade drastiskt 1914-1918 och flera av de äldre ångarna såldes, men då efterfrågan av godsfrakter fortfarande var stort lät bolaget 1917 bygga om Göta till lastfartyg vid Ekensbergs Varf i Stockholm.

1927, på resa mellan Stockholm och Norrköping, grundstötte Göta på mellan Herrhamra och Sävsundet. Stark tjocka rådde och då man sökte efter Eriksgrundet för att undvika detta kom man för nära Askös södra udde. När man upptäckte dettta backade ångaren upp, men därvid svängde aktern in mot land och stötte mot grundet så hårt att propellern gick av. Ångaren varpade ut och bägge ankaren kastades. Nästa morgon avgick isbrytaren Isbjörn till assistens. Ångaren var dock tät och under de rådande vindförhållandena var det ingen fara för förlisning.
Övrigt: En alternativ positionsbestämmning är 58,55,18/17,42,60.

Dykator KB, rapport. 2000 03 27 som utgörs av SS Göta som förliste den 29 dec 1929.

Utfört arbete: 19970720, kl 09.38-13.07 Lokaliserad, positionerad med
GPS4A*D, DECCA(9,8,5,9). Dykbesiktad.

Positionering: GPS-position: GPS4A*D, N 58.55,163, O 17.42,818
DECCA-position: DECCA(9,8,5,9), N 58.55,24, O 17.42,61
Allmän beskrivning:
I stort sett intakt litet ångfartyg vars brygga dock är raserad. En lucka (dubbellucka) för om bygget och en lucka akter om bygget. Stående mast för om förliga luckan. Löa mätt till 35 m och största bredd 6,7 m. Djup 12 m uppe på masten. Djup 22-23 m på botten. 19 m på fören och 16-17 m på midskeppsbygget.

Terräng: Dy

Orientering: Himmerfjärden, O Mörkö, O om Björnö - Oxnö

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS