Fartygs-/båtlämning (L2013:4410)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Stockholm 712

Alternativnamn: "BÅT X"

Geografisk plats: Stockholm socken, Uppland

Bärgning: Båten påträffades under de arkeologiska undersökningarna på Helgeandsholmen 1978-1980.

Efter friläggningsfasen vidtog dokumentation in situ. Jordprover av olika slag samlades in. Kompletterande prov för bl.a. mikrofossilanalys och dendrokronologi togs. Därefter vidtog lyft- och fullskaledokumentationsfasen. Delarna transporterades till SSHM för konservering.

"Båt 10" är numera utställd på Stockholms Medeltidsmuseum.

1988 påbörjades bygget av en replik av "Båt X". Repliken skulle byggas helt enligt medeltida båtbyggnadsteknik, d.v.s. utan mallar och tidsenliga verktyg och material. Repliken döptes till Blanka.

Status: Båten var väl bevarad, utom akterpartiet.

Kölen var konstruerad med en egentlig köldel och en underliggande förstärkning. Köldelen var T-formad och mätte 729x20x14 cm. Den smalnade av mot ändarna och den förliga änden avslutades med en horisontell snedlask mot förstäven. Den aktre änden övergick till spunningssnitt, och slutade i ett U-format urtag, som utgjorde "väggarna" i det tapphål som akterstäven var försänkt i. Botten i hålet bildades av den underliggande kölförstärkningens ovansida. Den underliggande delen var fästad med tränaglar till själva kölen och mätte 471x10x7 cm. Den har sträckte sig från aktern till midskepps, och har förmodligen bestått av ytterligare en del för om midskepps.

Bägge stävarna var bevarade i skadat skick. Förstäven var svängd till formen. I dess nedre del var ett ovalt, genomgående hål upptaget. Inga spunningshak fanns för bordhalsarna, dessa har i stället spikats mot en planbilad yta. I nederkant av stäven fanns tre stycken ej genomgående tränagelhål. Akterstäven bestod av två delar,som varit sammanfogade med tränaglar. Bordhalsarna var fästade på samma sätt som mot förstäven. De bägge delarna av akterstäven mätte 82 respektive 106 cm, men akterstäven har ursprungligen varit längre. Spikhål och avtryck fanns efter rormaljor.

Bordläggningen var på babordssidan bevarad upp till nionde bordgången, d.v.s. relingsbordet. På insidan av detta påträffades delar av en relingslist, som var halvrund i genomskärning och mätte 3-5 cm i diameter. Den var fästad med små tränaglar. Ställvis var hak urtagna i listen, sannolikt för ändarna av topptimren som dolts därunder.

Styrbordssidan var bevarad till sjätte bordgången. Bordstråken bestod av 2-4 delar, och bladlaskarna var tätade med tunna sjok av mossa. Nåten var tätad med drevsnoddar av djurhår. Drevet låg i en grovt urhuggen ränna eller fals i nederkanten av bordens insidor. Bordstråken hade sammanfogats med klinknaglar av järn vars nitbrickor vanligen hade kvadratisk form. Bordplankornas längd varierade mellan ca 140-510 cm, vanligen 2 - 3,5 m. Bredden varierade mellan ca 20-27 cm, vanligen 23-24 cm och tjockleken var ca 2 cm.

Delar av samtliga 15 spant fanns bevarade i form av bottenstockar och upplängor samt i ett par fall topptimmer. Upplängornas övre ändar nådde vanligen upp till 8:e eller 9:e bordet. Vid spant tre har upplängorna inte nått högre än till 7:e bordgången p.g.a. en tvärbalksinfästning. Möjligen kan så även ha varit fallet vid 7:e och 14:e spantet. Spanten var fästade till skrovet med tränaglar, som ofta var försedda med kil. Tränaglarna var av ek, furu och en. På undersidan av kölen var klinkhaken fördjupade till våghål, ett på var sida. Centrumavståndet mellan spanten var 55-60 cm, utom mellan bottenstockarna 7 och 8, som låg intillvarandra för att bilda mastspår. Bottenstock 8 kan närmast liknas vid en stor kloss. I dess förkant var ett hak upptaget, som tillsammans med akterkanten spant 7 utgjorde själva mastspåret. Mastspåret mätte ca 10x8 cm.

En tvärbalk återfanns i läge, vilande på änden av spant 3. Balkens babordsände stack ut mellan bordläggningen mellan två hak, i överkant på BB7 och i underkant på BB 8. Urtagen i borden var fästade i korresponderande hak i balken. Ett knä förstärkte balkens infästning i skrovet. Balken var skadad i styrbordsänden, och mätte i bevarat skick 230x23x6 cm. Ytterligare en tvärbalk av liknande konstruktion påträffades några meter öster om vraket. Även den hade endast en bevarad ände.

Rester av båtens garnering påträffades, bla en större planka som var 324 cm lång och låg mellan spant 4 och 11.

Bland de lösfynd som gjordes fanns två fragmentariska håar, som varit fästade med horisontella tränaglar till relingens sida, troligen insida. Ett hål var upptaget för håbandet.

I akterpartiet var flera lösa delar av båten brandskadade.

Datering: Endast ett dendroprov är analyserat, och det gav fällningsåret 1327. Båten bör således ha byggts nånon gång under 1300-talets första hälft. Vraket överlagrades delvis av ett "båt 8" (SMA 6141:088) och "båt 9" (SMA 6141:089). Dessa vrak har dendrokronologiskt daterats till 1400-talet och början av1500-talet.

Orientering: Helgeandsholmen, Stockholms ström

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS