Fartygs-/båtlämning (L1987:6478)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne

RAÄ nummer: FÖR 5104

Alternativnamn: FLORIDA

Fartygslämning, uppgift om. Skonaren Florida förliste 1910-11-08 vid Falsterborev lastad med trä på resa till Wismar. Anledningen till strandningen var förväxling av Falsterborevs och Trelleborgsredds fyrskepp. Besättningen bärgades av Skanörs livräddningsbåt.

Tradition: Historik: Florida av Helsingborg Fartyget benämns som slättoppat skonertskepp alternativt slättoppad skonare. Byggdes 1874 av Helsingborgs Varv AB åt ett partrederi med sjökapten J. C. Hultén, Helsingborg, i spetsen. Hultén tillhörde de Onsalabor som under de goda sjöfartsåren 1850-1876 sökte sig till Helsingborg. Florida kopprades för trafik i tropiska farvatten. Gick till 1887 mellan Nordeuropa-Sydamerika-Sydafrika-Västindien och fördes under dessa år av J. Andersson och C. Wulf. 1888 påmönstrade sjökapten Anders Petter Larsson, Smedstorp skonertskeppet som befälhavare och mellan. 1888-1891 gick hon på traden Norrlandskusten-Port Natal-Sydafrika-Tunas, Cuba-Hamburg-Trångsund-Port Natal, Sydafrika. I januari 1891 anlände hon till Sydafrika med trälast och i april samma år kom hon till Sydney i barlast. Rederiet i Helsingborg avsåg därefter att fartyget skulle under cirka ett års tid segla med arbetsmanskap för Tyska Handels- och Plantagekompaniet, Samoa. I lastrummet byggdes upp anordningar för att kunna hysa tvåhundra till trehundra personer. Enkla kokanordningar arrangerades på däck och extra möjligheter att dryga ut vattenförrådet. Fartyget utrustades med gevär för varje man av besättningen. Man skulle segla från Mioko som ligger inom Bismarckarkipelagen, strax öster om Nya Guinea, till Apia, Samoaöarna. Distansen var omkring 3000 sjömil och det rådde svaga vindar. Apia var en liten stad och där träffade man en helsingborgare på ön, Carl Fredrik "Charlie" Netzler. Denne var brorson till den så välbekante stadsläkaren Joakim Netzler. I Apia tog Florida ombord passagerare som efter avtalad arbetstid på Samoa skulle återvända till sina öar. De infödda gick i land på öar väster om Samoa. Efter en månads segling nådde man ön Malaita vid Salomonöarna. En kväll omringades fartyget av ett hundratal kanoter som uppenbarligen tänkt sig att attackera. Florida lyckades segla sig fri från sällskapet. Sedan den siste infödde avlämnats på öarna avseglade Florida till Australien. Där lyckades man få en last till Lissabon dit man anlände 17 maj 1892. Fartyget fortsätter inom Nord- och Sydatlanten med sjökapten Anders Petter Larsson. 1897 såldes fartyget till intressenter i Brantevik för 14000 kronor. 1898 blev Lars Nilsson ny huvudredare. Natten mellan den 13 och 14 oktober 1899 grundstöter fartyget i närheten av Vinga, på resa mellan Munksund och Goole, England. Hon var vid tillfället lastad med plank. Hon bärgades och infördes till Göteborg där hon kondemnerades. Hon såldes i januari 1900 på auktion till ett nytt rederi för 9050 kronor, varpå hon reparerades och återinsattes i trafik. Förlisningsförlopp: "Den 8 nov kl. 9.15 f.m. strandade på sydsidan av Falsterborev den i Brantevik hemmahörande, slättoppade skonaren FLORIDA, på väg från Härnösand till Wismar. Anledningen till strandningen var förväxling av Falsterborevs och Trelleborgs fyrskepp. 15 minuter efter det strandningen skett ingick underrättelse härom till stationen, och sedan livbåten kl. 11.15 fm. sjösatts SO om Falsterbo fyr, kryssades ut mot strandningsstället. Då man kl. 3 em. kommit på ca 2 kabellängders avstånd från fartyget, uppankrades livbåten och seglen bärgades, varefter man under rodd sökte närma sig, vilket dock icke lyckades, emedan det nu blåste full storm. Livbåten förankrades åter och kvarlåg till skymningen, men då hela besättningen ansåg det omöjligt att under då rådande vindförhållanden komma i förbindelse med de skeppsbrutna, återvände man till land. Följande morgon kl. 5.45 sjösattes åter livbåten och efter 3 timmars färd nåddes fartyget, vars besättning om 8 man, ombordtogs på livbåten och landsattes i Skanör."

Orientering: Falsterborevs S sida, ca 1' S Måkläppen. Lat.55,20'30"N, Long.12,49'10"O.

Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS