Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 719:006
Alternativnamn: MUNDOGAS
Händelseförlopp: Kolliderade med det finska styckegodsfartyget S/S Sara. Mundogas flöt några veckor med fören över ytan och aktern nedtryckt i dyn. Neptunbolaget gjorde ett försök att med pontonkranen Magnus III av Hamburg och bärgningsfartyget Herakles bärga fartyget.
Befälhavaren på S/S Sara dömdes till ansvar i Åbo tingsrätt 1968 och fick böta 120 mark. Ett av de fel som befälhavaren hade gjort var att han inte hade girat, trots att man hade radarkontakt i oförändrad styrbordsvinkel under en tid. Detta indikerar att Mundogas sannolikt har en skada i sin styrbordssida. Besättningen kunde räddas.
Den flytande ammoniaklasten förvarades i fem trycktankar.
Övrigt: Vid olyckstillfället låg förlisningsplatsen ca 800 meter in på finskt territorium men efter en gränsreglering i början på 2000-talet ligger nu vraket på svenskt territorium
Status: Vraket endast observerat med ROV (remote operated vehicle) vid dålig sikt, varför status är okänd. Sannolikt har vraket en skada på styrbordssidan efter kollisionen (se Händelseförlopp).
Orientering: Ålandshav/Skärgårdshavet, 9'NW Grundkallen
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.