Fartygs-/båtlämning (L1955:2297)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Västrum 302

Alternativnamn: ANNA KIRSTINE, ANNAS, NOORIK, NORIK

Geografisk plats: Västrum socken, Småland

Bärgningar: kan vara bärgad
Övrigt: se även O 012 M.
Händelseförlopp: 1969-11-29 Plötslig slät sig och drev ner på Vituddskär, nära Västervik.
Grundstött då trossen brast under bogsering. Grundstötte, sprang läck och sjönk. Ovan vattnet syntes, åtminstone före isen, endast stäven och förmasten. Hon ligger emellertid ivägen för ålbottengarn och det är högst osäkert om hon får vila i frid där.
Senare sprängd och utspridd över botten. På 10 m djup.
Historik: 1919 byggdes tremastskonare av skeppsbyggmästare Poulsen i Rudkjöbing som ANNA KIRSTINE för motorseilskibsselskabet, H.Nielsen, Rudkjöbing, Danmark.
Utrustad med motor redan när hon gick ut på sin jungfruresa.
Maskineri: 4-cyl 4-takts dubbelverkande diesel på 106 nom hk, tillverkad av A/S Dansk Dieselmotor Kompagni, Holeby.
1928-02-11 såld till J.Pübemann, Tallin med samma namn.
1931, såld till Robert Nelberg, Tallin.
1933 såld till Guernsey Shipping Co Ltd på ön Guernsey. Omdöpt till ANNAS.
1934 såld till en herre vid namn Alex. Linkvest i Tallin. Omdöpt till NOORIK. En kort tid därefter ägd skutan av Alexander Inkapööl, Tallin.
1936 såld till ett pr i Stockevik med Lennart Pettersson i Bleket som huvudredare. Omdöpt till NORIK.
1944 insatt 4-cyl Skandiamotor om 260 hkr.
1945 såld Norik till Rederi AB Nord-Sverige, Hernösand. Skutan fick ny motor. Hon seglade bekymmerfritt för sitt rederi i många år. Vinterupplag hade hon i Karlshamn och senare i Råå.
1962, hösten, lades hon upp i Råå.
1963, maj, anmälde sig en tysk som intresserad köpare, kapitän Fr Diestelkamp, Heilshorn, Västtyskland men pengarna räckte inte till. Nordik fick ligga kvar.
1963, augusti, såld till Holger Danielsson, H.Mansnerus och O.Persson från Mariehamn för 37500 kr. De fick tillåtelse att lossa Noriks förtöjningar och ge sig ut.
1964, hösten, lades skutan upp i Stockholm.
1965, vintern, inköptes av ett pr i denna oansenliga by med Lennart Eugen Ebersson, Stockholm, som huvudredar. Han formade om sitt pr till Örnen Rederi AB. Norik vid tillfället var stadens största motorseglare. Efter ombyggnad blev stadens största trämotorfartyg.
Norik blev ansluten till de upplagda skeppens fackförening.
1966, våren, såld till Filip Nyber i Älandsbro med hemort i Stockholm.
1966-06-09 kom skutan till Norrköping med ett motorhaveri. Hon övergavs av de ansvariga och blev liggande. Diverse lösa inventarier och även fasta dito förstördes under de kommande åren av diverse lösa existenser. Norik var difinitiv en degraderad skönhet.
1968, vinter, såld på en exekutiv auktion i Nörrköping till skepsredare Kalman de Demko från Chelsea i London för 8000 kr. Han överlät emellertid omedelbart sitt kap på baronessan Helga de Demko. Världsomseglingar, nattklubb, flytande hotell och sådant började nu snurra kring den ålderstigna skutans bog.
1969, hösten, inköpt av några ungdomar från Västervik för att omskolas till vispråm. Trålaren Bogskär bjöd på lift.
1969-11-29, lördag, Under bogsering från Norrköping till Västervik plötslig slet sig sig Norik och drev ner på Vituddskär, nära Västervik. Grundstötte, sprang läck och sjönk.
Status: Senare sprängd och utspridd över botten

Orientering: Vituddskär nära Västervik NO hörnet på Idö

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS