Publicerad av: SWECO Sverige AB
RAÄ nummer: Gävle 446
Alternativnamn: ADOLF
Geografisk plats: Gävle socken, Gästrikland
Förlisningsuppgift avseende barken Adolf, som förliste år 1895 ( se vidare fliken Tradition)
Tradition: Adolf byggdes år 1870 av J.A. Strandberg vid Framnäs varv i Sundsvall på uppdrag av ett rederi från Stockholm, Firma N. M. Höglund. I Sveriges Skeppslista finns hon med första gången 1871 och mäter då 146,5 nyläster samt hade ett djupgående på 16 fot. Skrovet kopprades 1875. 1877 fördes hon av F. F. Högman och redades av C. A. Lindroth. Hon kom senare till Rederi A.-B. Union (huvudredare G.O. Wallenberg), Stockholm, och fördes då av F. Lundberg, innan hon till slut hamnade i Norrtälje. Hennes sista mätbrev utfärdades på julafton 1894. Händelseförlopp: I december 1895 var hon på resa från Hull till Harnäs strax utanför Gävle, med 668 ton kol. Vädret var dåligt med NO-lig storm med snöyra. Vid 16-tiden den 7 december då man enligt egen utsaga var "på god distans från land" grundstötte fartyget och gick läck. Besättningen övergav fartyget och togs omhand av bogserångaren KORSNÄS som satte iland manskapet. På morgon efter begav man sig ut till fartyget och fann henne med akterskeppet under vatten och det stod klart att hon skulle bli vrak. Förlisningen inträffade på Finngrundet, mellan Löfgrund och Gråskälsbådan. Lat.N.60:44'15", Long.O.17:27'30".
Orientering: Bottenhavet, Finngrundet mellan Gråsjälsbådan och Löfgrund. utanför Gävle.
Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.