Fartygs-/båtlämning (L1937:7598)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: 421:005

Alternativnamn: FREDRIK CARROW, FRIEDRICH CAROW

Historik: Ångaren deltog under första världskriget i konvojtrafiken mellan Luleå och Tyskland med järnmalmslast.

Händelseförlopp: Torpederad av ryska ubåten Vephr i Bottenviken, ost Kågenäset.
Fartyget ingick i en fartygskonvoj om 15 - 16 fartyg som var påväg till Luleå malmkaj. Eskortfartyg var en liten isbrytare från Norrköping som utrustats med ett par kanoner. Freidrich Carow gick i slutet av konvojen. Man gick i en särskild inre led, och man hade vidtagit alla försiktighetsåtgärder. Livbåtarna hängde lossurrade på utsidan i sina dävertar med endast en fånglina som höll dem på plats. När man kom längre norr ut och närmade sig Luleå spridde sig konvojen allt mer, eftersom risken för ubåtsanfall ansågs bli allt mindre. De största och kraftigaste fartygen, som gick utan last hann långt före de mindre och tyngre lastade. Plötsligt siktades ett periskop ett 50-tal meter från Freidrich Carow. Ögonblicket därefter sågs en torpedstrimma komma farande och Freidrich Carow träffades i det aktre lastrummet. Ingen ombord skadades, men torpeden slet upp ett flera meter stort hål och fartyget, som tog in mycket vatten, började genast sjunka. Hon sjönk med aktern först, men fick även slagsida, varför endast en av livbåtarna kunde användas. När alla stigit i livbåten upptäcktes att fånglinan fortfarande var fästad i fockriggen på det sjunkande fartyget. Med hjälp av en kniv lyckades man kapa linan alldeles innan fartyget försvann i djupet, mindre än 4 minuter efter träffen. Då gick emellertid ubåten upp i övervattensläge och riktade sina automatvapen mot den överfyllda livbåten. Innan de börjat skjuta närmade sig dock eskortfartyget, som vänt för att komma till undsättning, och ubåten fick bråttom att dyka. När ubåten försvunnit började man ro mot Gåsören. Det tog fyra timmar eftersom man nödgades gå i land på ett skär för att pumpa den otäta livbåten.

Ubåten skulle senare visa sig vara den ryska ubåten Viepr (Vildsvinet).
1,5 nm N pricken hördes torpederingen i sydlig riktning.

Denna torpedering har mycket gemensamt med torpederingen av SS SYRIA sommaren före. Boven i dramat var även denna gång den ryska ubåten VEPHR (vildsvinet) och torpederingen skedde även denna gång på svenskt territorialvatten. En annan gemensam nämnare var den tyske matrosen Paul Carow. Efter sänkningen av ss SYRIA tog han tåget hem till Tyskland där han mönstrade på ångaren Friedrich Carow.

Bärgning: Fartyget har skrotbärgats i etapper.

Status: Okänd

Övrigt: Skellefte Nya tidning:

Rapporterat av Verner Östlund, Byske.
"Under första världskriget torpederades tyska fartyget "FREDRIK CARROW" den 8/8 1917 på morgonen av en rysk ubåt och sjönk inom loppet av några minuter. Jag var själv åsyna vittne till händelsen. Min far, en broder och jag själv hade under natten legat i fiske på ett grund i närheten, som heter Fördärvet. Vi hade kommit iland i Sandviken där vi bodde, skakat lös, rensat fångsten m m och var på väg till stugan, när vi hörde en våldsam knall. När vi tittade ut mot en konvoj, som var på nordgående kunde vi se att en lastad båt, som kommit något på "efterkälken" hade börjat sjunka. Båten sjönk mycket snabbt. En livbåt tycks jag minnas kantrade vid sjösättningen. Ingen omkom eller skadades. Besättningen landade i Skelleftehamn. Natten före torpederingen hade en fiskare, som legat vid Fördärvet i fiske trott sig hava sett ett periskop, men det trodde ingen på. Så vitt jag vet så har ingenting bärgats från vraket."

Fredrik Carrov torpederad den 8/8 1917 ca 1,3 distansminuter SV Fördärvet som är ett 10 m grund utanför Sandviken fiskeläge, ytterst Kågnäsudden. Båten gick neutralitetsleden i konvoj. Lots ombord var John Lindberg, Ursviken. Inga personer skadade eller saknade. Svenska kanonbåten som ledde konvojen sköt på den uppdykande ubåten, men om det tog eller blev bom har aldrig kungjorts.

Skellefteå Marinarkeologiska Sällskap:
Friedrich Carrow sänktes av samma ubåt som sänkte Syria. De bägge sänkningarna skedde in på svenskt sjöterritorium. Fartygschefen ombord på den ryska ubåten Vephr (vildsvinet), löjtnant Kondrasjov medaljerades två gånger under kriget. Förmodligen för de bägge sänkningarna av Syria och Friedrich Carrow. Sänkningarna av de bägge fartygen föranledde en protest från svenska UD till den ryska regeringen. Friedrich Carrow gick precis som Syria i konvoj under svensk eskort. Denna eskort sköttes av den svenska torpedbåten Kapella. Precis som Syria gick Carrow lastad med malm till Kejsardömet Tyskland när hon sänktes. Fartygets last torde ha varit ursäkt nog för den ryska ubåtschefen att avlossa sina torpeder.

Orientering: Hålfjärden, O Abrahamsgrundet, O Kågnäshällans fyr. Vraket är utmärkt i sjökortet.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS