Arkivuppgift om fartygsförlisning. Galeasen Altea, 1977-11-05.
Galeasen Altea, byggd 1912 i Danmark. Hon fick namnet Mars. Hon köptes av C.J. Andersen. Omdöptes till Altea av Marstal. 1937 blev hon såld till K.E. Antonsson m fl, Kungshamn. 1938 blev M.A. Hedberg huvudredare. Hon fick ny motor 1940. Det var en Skandia på 75 hk och en cylinder. L mars 1947 blev hon såld till Toivo Neemre m fl, Hälsingborg. Vid Middelgrund 1947 kolliderade hon med Glittvåg och sjönk. Hon blev bärgad och dockad på Kållandsö. Försäkringsbolaget sålde henne till Lars Hugo Göran Göransson, Kållandsö. Då fick hon en ny motor, en tvåcylindrig Skandia på 100 hk. 1963 blev hon såld till Olof Rickard Höglund, Drevviken och blev då lustfartyg. Hon hade nu Stockholm som hemort. 1966 fick hon Malmö som hemort. 1969 kom hon till Vänersborg där hon blev liggande halvt sjunken. 1974 såldes hon till Sten Bergström, Örebro. Hon såldes 1977 till Håkan och Conny Ekholm och Börje Östling, Kristinehamn. Hon sjönk den 5 november 1977 vid Laholmen utanför Kristinehamn på resa till Vänersborg . Det var under tiden hon tillhörde Kållandsö, 1947-1963, som hon seglade på Vättern. Hon gick stadigt med pappersmassa och sågade trävaror från Olshammar till Göteborg och gödning från Norge till olika Vätternhamnar.
Brutto 80,34 ton
Netto 55,33 ton
Längd 24,18 m
Bredd 6,02 m
Djup 2,24 m
D W 140,00 ton
Orientering: Laholmen utanför Kristinehamn.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.