Fartygs-/båtlämning (L1934:4172)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne

RAÄ nummer: 839:034

Alternativnamn: SINGAPORE

Fartygslämning, uppgift om. Fiskefartyg förlist 1987-01-30, sannolikt efter att ha sprungit läck på styrbords sida genom sammanstötning med is.

Tradition: Fiskefartyget var på resa från fiskeplats i polsk fiskezon med last av ca 8400 kg torsk. Efter att ha hört en stormvarning för området på radion beslöt befälhavaren att gå till Simrishamn då han genom andra fiskefartyg fått veta att hamnarna på Bornholm var stängda p g a ishinder. Vid klockan 06:30 den 30 januari stoppade fartyget när man kommit till ett område med nyis, vars tjocklek var mellan 10 och 30 cm. Omkring klockan 07:40 kontaktade befälhavaren livräddningskryssaren Wilhelm R. Lundgren och bad om assistans med isbrytning. Cirka 5 minuter senare gick livräddningskryssaren ut och var framme vid Singapore klockan 08:59. Wilhelm R. Lundgren bröt isen och fiskefartyget följde efter på ett avstånd varierande mellan 20-50 meter. Omkring klockan 09:20 meddelade befälhavaren till livräddningskryssaren att fartyget sprungit läck. Nivåmätaren för vatten i maskinrummet hade alarmerat och befälhavaren gick ned i maskinrummet. Han kontrollerade länspumpen som gick utan anmärkning, samt kopplade in de övriga tre pumparna som fanns ombord men kunde inte pumpa fartyget läns. Han såg att vatten forsade in i förkant av maskinrummet från lastrummet, kontaktade besättningen ombord på livräddningskryssaren och bad dem sända över pumpar. Han purrade sedan besättningen som sov. Man fick över en pump men då slangarna till pumpen var för korta kunde den inte användas. Fartyget fick slagsida åt styrbord och då det sjunkit och nästan låg i marvatten gick hela besättningen över till livräddningskryssaren. Omkring klockan 10:20 sjönk fartyget på ca 70 meters djup. Tullkryssaren TV 284 som under tiden kommit till platsen tog fotografier av förloppet när fartyget sjönk. Man observerade att inga skador fanns på babordssidan, varken på befintlig plåtskoning eller på den oskyddade delen av bordläggningen. Sannolikt hade fartyget sprungit läck på styrbords sida genom sammanstötning med den fasta isen vid kanten av isrännan och vattenfyllts genom en läcka som därvid uppstått.

Orientering: Södra Östersjön, Ö om Simrishamn.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS