Fartygs-/båtlämning (L2013:4116)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: länsstyrelsen

RAÄ nummer: Nämdö 38

Alternativnamn: SAPPEMEER

Geografisk plats: Nämdö socken, Södermanland

Fartygslämning, 51x8x3 m.

Tradition: Hörsägen säger att Sappemeer sågs gå på grundet tre gånger, varför man ifrågasatt om det verkligen var en olycka. Händelseförlopp Fartyget rände på grund i hårt väder kl. 22:30 den 11/7-69. Efter rundpejling ombord kunde konstateras att fartyget vattenfylldes i sådan takt att man inte kunde hålla henne flytande med länspumparna. 20 minuter efter grundstötningen hade fartyget en stark styrbords slagsida som ökade succesivt. Besättningen sände nödsignaler på radio och sambandscentralen i Furusund skickade en bärgningsbåt samt tulljakten från Dalarö. Situationen bedömdes emellertid vara så kritisk att en av flygvapnets helikoptrar gick ut till olycksplatsen för att rädda besättningen. En lina med bärgningssele vinschades ner till haveristen och de åtta kunde en efter en hissas upp i helikoptern. Besättningen landade oskadda på Bromma flygplats omkring midnatt. Under natten gled Sappemeer av grundet i det hårda vädret och vid besiktning på haveriplatsen nästföjande dag kunde inte fartyget återfinnas. Besättning Befälhavare Sören Mauritz Arnold Nilsson Överstyrman Bengt-Arne Nilsson Matros Peter Monie, 17 år, Delsbo I sjöförklaringen anges anledningen till grundstötningen vara eftersatt navigering och underlåtenhet att använda ombord befintliga hjälpmedel såsom radar, logg och radiopejl i kombination med avdrift och felinställning av kursen på automatstyrningen. Bärgat av sportdykare år 1970 signalvimpel med fartygsnamnet. Bärgat av sportdykare Ratt och maskintelegraf Platsbeskrivning SAPPEMEER ligger i fritt vatten och är bojad. Sikten kan vara 15-20 meter vilket gör att man ser en stor del av vraket som är 50 meter långt. Vraket. som har en kraftig slagsida, är ett lastmotorfartyg i stål med två master som var lastad med singel vid förlisningen den 7 november 1969. Fartyget kan penetreras både i last-, maskinrum och hytterna. Från fartygets brygga, den översta våningen av överbyggnaden tre, kan man utan problem simma ner i utrymmena under. Vägbeskrivning Ligger vid Rödkläpparna, nära Biskopsön (N 59.6,17, E18.47,20). Status Vraket är välbevarat och har en kraftig slagsida. Öppningar finns till brygga, last- maskinrum och hytter (status 1970). Våtutrymme med vattenkranar på väggarna. Rodret på knappt 28 m djupt. Lastluckorna ligger på styrbordssidan i nivå med den omgivande botten. Vid dåligt sikt kan den 45 gradiga slagsidan verka en smula förvirrande. En lejdare på styrbordssidan leder ner till lastluckorna. Lejdaren är delvis dränkt i det kalkgrus som var Sappemeers last. Kalkgruset har också runnit över kanterna på lastluckorna och ut över havsbottnen. Aktern består av tre våningar, med bryggan överst. Bryggan saknar tak. På våningen under bryggan finns personalutrymmen där besättningens dagrum, befälens hytter samt mäss och byssa låg.

Orientering: O Biskopsön, 400 m O om Gillings, Rödkläpparna, O Biskopsön

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS