Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 819:011
Alternativnamn: GUTRUNE
Händelseförlopp: Den 11 oktober 1915 siktade den engelska ubåten E 19 Gutrune. Gutrune stoppade och skickade över en båt med skeppspappren. När ubåten konstaterat att Gutrune var att betrakta som ett fientligt fartyg sänkte man henne genom att bottenventilerna öppnades och 4 granater avfyrades i vattenlinjen. Gutrunes besättning togs upp av den svenska ångaren Baltia. Fartyget stoppades 13.45 men sjönk inte förrän 17.30. Samma dag som Gutrune gick till botten, sänkte ubåten E 19 ångaren Nicomedia (SMA 819:010), Director Reppenhagen (SMA 819:013) och Walter Leonhardt.
Bärgning: Vraket kunde lokaliseras på 1984, sedan två sportdykare påbörjat sökningar efter vraken från "ubåtsmassakern" 1915. Utefrån arkivforskning kunde ett förlisningsområde ringas in, och inom detta område bedrev man sedan cirkelsökning med ekolod kring positioner som fiskare beskrivit som fiskehinder.
Vraket kunde identifieras redan vid första dyket genom rederimärket på porslinet.
Ett stort antal lösa föremål har bärgats av sportdykare.
Historik: Gutrune var ett kombinertat last och passagerarfartyg som kunde ta 40 1:a klass passagerare i midskeppsbyggnaden samt 60 stycken 3:e klass passagerare i poopen. Hon hade elektricitet ombord och gjorde ca 10 knop.
Övrigt: Rederiets namn var Hamburg-Südamerikanische Dampshiffahrts Gesellschaft (H.S.D.G).
Den engelska ubåten E-19 hade under befäl av Francis Cromie i september 1915 tagit sig igenom Öresund för att störa den tyska malmtrafiken i Östersjön. Dagen innan "ubåtsmassakern" hade E-19 attackerat den tyska ångaren SS Luleå, men inga av de avfyrade torpederna fungerade. En av dem vände tillbaka och missade E-19 med bara några meter. Följande dag, den 11 oktober, lyckades dock E-19 förstöra fem tyska ångare på en och samma dag utan att någon människa kom till skada. Först sänktes Walter Leonhardt (SMA 819:021), därefter jagades Germania (FÖRM 2443) upp på grund, och sedan sänktes Gutrune (SMA 819:011), Director Reppenhagen (SMA 819:013) och slutligen Nicomedia (819:010). Historien om "ubåtsmassakern" kom att rullas upp i.o.m . att vraket efter Nicomedia lokaliserades.
Status: Vraket är relativt intakt. Vraket är emellertid kraftigt korroderat, och många av de sammanhållande nitarna har rostat bort. Överbyggnaden med kommandobryggan har rasat, liksom skorsten, bryggan och andra högt belägna konstruktioner. Den stora maskinskylighten på akterkanten av midskeppsbyggnaden är svårt nedbruten och hotar att när som helst störta in i maskinrummet. Dävertarna på framkanten av midskeppsbyggnaden draperas av trålrester. På midskeppsbyggnadens framkant finns två stora ventilatorer. Styrbords ventilator är knäckt och pekar rakt förut. Babords ventilator står ännu, men lutar kraftigt föröver. Två höga master/bompålar står fortfarande kvar mellan de två aktre lastrummen. Mellan de två förliga lastrummen finns fyra ångvinschar. Bogen reser sig nästan 10 m från botten, och de två stora bogankarna står fortfarande på plats. Teakdäcket på backen är välbevarat. På främre delen av backen finns ett dominerande ångdrivet ankarspel. Fartyget är avbrutet och poopen ligger i anslutning till resten av fartyget, dock med en kraftig slagsida åt styrbord. Övriga fartyget står på rätt köl. Rodret finns kvar men ingen propeller finns (status 1983 - 1988).
Orientering: Södra Kalmarsund, Utlängan
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.