Fartygs-/båtlämning (L1940:2557)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: 535:008

Alternativnamn: CEDRIC, JOHANNA, RAVENSDALE

Fartygslämning: Ångfartyg

Historik: Fartyget såldes 1899 till Ryssland och gavs namnet Johanna. I mars 1906 fördes hon över till det svenska rederiet Red. AB Cedric. Hon hade då fortfarande namnet Ravensdale, vilket dock omgående ändrades till Cedric

1881-1900 RAVENSDALE ägd av Steel, Young Co, London

1900-1905 JOHANNA med hemort Windau, Lettland

1905-1906 RAVENSDALE ägd av James Bell, Hull

1906-1910 CEDRIC Red AB Cedric (A Cronberg), Landskrona

Status: Vraket är mycket välbevarat. Förutom att den förliga lastmasten har fallit omkull så är vraket helt intakt (status1993).

Besättningslista: Kapten P Edvard Paulsson, Helsingborg
Förste styrman Charlie Lund, Helsingborg
Andre styrman Axel Nilsson, Figeholm
Förste maskinist K Bertzholtz, Landskrona
Andre maskinist Karl Paulsson-Törngren, Helsingborg
Stewart Ludvig Andersson, Lerberget
Kock F Frennesson, Hässleholm
Matros Carl V Carlsson
Lättmatros Henrik Pedersen, Thisted, Danmark
Lättmatros Martin Nielsen, Bogense, Danmark
Jungman Ernst Karlsson, Karlskrona
Jungman Erik Lundberg, Vesslanda
Eldare Olof F Olsson, Karlskrona
Eldare Helge Lundin, Uppsala
Eldare Otto Lundkvist, Stockholm

Händelseförlopp: Cedric var på väg till Gävle med last av stenkol. Den 15-16:e dec stävade man norrut upp i Ålands hav och passerar tio över 2 på natten Grundkallens fyrskepp. Enligt anvisningar från skepparn skall förste styrman Lundh, efter att ha passerat fyrskeppet, sätta kurs norrut så att man kan hålla ordentligt avstånd från Argosgrundet med dess lysboj. Vinden vrider sakta nordvart från SO och tilltar. Sidsjön kommer att ligga kvar även efter kursändringen upp mot Argosgrundet. Lund ger rorgängaren order att gira babord mot NV. Sjön som nu rullar in på styrbords låring får fartyget att rulla och slingra sig än besvärligare och rorgängaren får kämpa hårt för att hålla kursen.

Klockan är strax fyra. Andre styrman Nilsson och hans vaktmanskap kommer upp för vaktskifte. Den danske lättmatrosen Martin Nielsen tar över rodret på VNV:lig kurs. Inga ljus har rapporterats eller synts. Vind och sjö pressar på om styrbord. Plötsligt syns svaga blänk strax för om tvärs babord. Nilsson kontrollerar kompassen, pejlar det svaga ljusblänket helt tvärs babord och tar kronometertiden. I den besvärliga sjögången försöker han åter pejla det suddiga skenet när han passerar 45 grader akter om tvärs. Han befarar att det är inte är mer än högst en distansminut till det han antar är lysbojen. Klockan 04:10 beordrar han rorgängaren att gira styrbord till nordväst till väst.

Klockan 04:30, utan förvarning, skakar hela fartyget till. Förste maskinisten rusar ner i maskinrummet och stoppar maskinen, Lundh kastar sig upp på däck. Maskinvakten kommer hysteriskt skrikande upp ur maskinrummet. Vattnet rusar med våldsam fart in i maskinrummet och fartyget börjar sjunka. Kapten Paulsson kämpar förtvivlat med livbåten, som måste klargöras och svängas ut.

Alla är utpurrade. Flera börjar ta sig upp i riggen för att undslippa den iskalla sjön. Med hjälp av en yxa får man slutligen loss livbåten samtidigt som "Cedric" försvinner i djupet. Männen dras ner under vattenytan och endast nio av de ursprungliga femton besättningsmännen klarar att ta sig upp till ytan igen. Kämpande för sina liv klamrar de sig fast i livbåten som flutit upp med kölen i vädret. Man lyckades få båten på rätt köl, varpå flera åter hamnar i vattnet. Slutligen finns alla nio åter ombord. All nödutrustning är bortspolad och de flesta av männen är dåligt klädda. Inom en timme har kocken frusit ihjäl. En yngre eldare kastar sig i vanmakt i vattnet och försvinner. Efter sju timmar i livbåten är endast kapten Paulsson, lättmatros Martin Nielsen och förstemaskinist Bertzholtz vid liv.

Efter ytterligare tio timmars envis rodd och efter att ha lämpat sina döda kamrater överbord, lyckas man ta sig iland. Den danske lättmatrosen är så utmattad att han måste lämnas på stranden när Paulsson och Bertzholtz beger sig iväg för att söka hjälp. Under morgonen hittar de en bebodd fiskarstuga på Ängskär. Under eftermiddagen blir de tre överlevande omhändertagna av folk i byn. Sedermera kommer de under sjukhusvård.

Fyndlista:
Bärgat 1993 av sportdykare med bärgningsrätt:
Kronometer med låda
Pejllinjal till pejlskiva, samt skadad kökskniv
Pejlskiva
Fotogenlykta till ankterhus
4 st tallrikar, vita med blå dekor
1 st tallrik med ljusblå dekor
1 st vit tallrik med blå rand
2 st tekoppar, utan fat, vit botten blå dekor
Mugg, vit med blå rand
Såskopp, vit med blå rand
Lock till kärl, ev sås eller matkärl, vit med blå dekor
4 st tallrikar, vita med blå dekor
Fynden förvaras i privat ägo.

Dessutom bärgades:
Skeppsklocka med kläpp, förvarad på Sjöfartsverket, Norrköping
Ett huvudankare, utställd i minneslund, kyrkogården Öregrund
Ice Watertunna, förvarad på Museet Roslagens Sjöfartminnesförening, Älmsta

Bärgning: Efter grundlig arkivforskning utförd an Håkan Thorén kunde "Cedrics" förlisningsplats ringas in. Fartyget lokaliserades 1993 med side scan sonar. Projekt Cedric har drivits inom stiftelsen Marinhistorik.

Alternativ position: 6726170/683141 99 TM

Övrigt: Sjöfartsverket sjömätte på platsen 2011-05-27.

Orientering: Argos grund, Ålands hav

Bilder

Laddar...

Just nu pågår den internationella fototävlingen Wiki Loves Monuments. För att delta kan du ladda upp bilder med denna länk.

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS