Publicerad av: RIKSANTIKVARIEÄMBETET
RAÄ nummer: FÖRM 3127
Alternativnamn: BELVEDERE, BOTTENHAFVET, BOTTENHAVET, SAMUEL BERNER
Fartygslämning: Lastångfartyg
Historik:
1856 Byggdes av ek och teak på kravell i Sunderland som BELVEDERE.
Skrovet var av trä, beklätt med koppar under vattenlinjen.
1873 såldes till Tyskland och med sin redares namn SAMUEL BERNE
1883 på resan Piteå-England gick fartyget läck i Stockholms skärgård, togs in i Stockholm och kondemnerades.
1884 köptes till Sverige av Ångfartygs AB Bottenhavet, Stockholm. Hon förbyggdes samma år vid Finnboda Slip och Mekaniska verkstad, Stockholm.
1885 utmättes hon för en skuld och såldes i oktober på auktion. Inropad av ingenjör Hallström för 6550 kronor.
Därefter ägd av rederi AB BOttenhaven med huvudredare F. Möller. Förd av V. Andersson.
1886-87 förbyggdes hon på nytt, kölhalades, ombultades, drevades förhydrades, omriggades och försågs med ny ångmaskin i Söderhamn och fick namnet BOTTENHAFET.
Köptes 1887 av sågverksägaren A. F. Hillman, Söderhamn. Fartyget reparerades efter grundstötning 1892. Hon sliptogs dock i Gävle av okänd anledning redan året därpå.
Användes sedan under kommande år för timmertransport till Hillmans sågverk i Söderhamn och fartyget blev därför en välkänd gäst i Norrlandshamnarna.
Den sista resan började i Strömbäck utanför Umeå.
1895-08-27, kl 16, lämnade fartyget hamn med kurs å Söderhamn.
Händelseförlopp:
Fartyget avgick med intagen last av omkring 1300 timmer från Strömbäcks hamn i Luleå den 27 augusti. Av dessa 1300 timmer låg omkring 600 på däck. Däckslasten var väl surrad, stuvningen av timret under däck omsorgsfullt gjort och fartyget fullt klart att gå till sjöss. Framåt eftermiddagen hade vinden frisknat i och sjön ökat, med den följden att fartyget, som hade motvind, gjorde ringa fart. Vid kl 10 55 passerades skäret Bonden, samtidigt började regnet som fortsatte till dagens inbrott. Kl 12 sattes gaffelfock för att stötta fartyget som till följd av stormen arbetade betydligt i sjön.
Omkring kl 01:00 kom maskinisten Söderström upp ur maskinrummet och meddelade att fartyget började ta in vatten i sådan mängd att det inte gick att hålla läns, fastän båda donkeypumparna och länsejektorn arbetade. Då vattnet ökade satte man även in däckspumpen. Medan manskapet var sysselsatta med pumpningen kom, mellan, kl 02:00 och 03:00 en svår sjö som vräkte fartyget över åt styrbord, så att däckslasten försköts och fartyget erhöll en svår slagsida. Sjön gick fortfarande hög och full storm rådde. Arbetet med pumpningen fortsatte oavbrutet i syfte att försöka hålla fartyget läns åtminstone till dagningen för att då försöka nå nödhamn. Omkring 04:00 kom ytterligare en svår brottsjö som ytterligare kastade fartyget åt styrbord. Nästan samtidigt kom maskinisten upp och meddelade att vattnet stigit över maskindurken. En kvart senare kom han återigen upp och meddelade elden under de båda pannorna var släckta av vattnet.
Man satte då klyvaren för att om möjligt få styrfart och gå klara för Jernäsgrundet samt komma närmare land. En kort stund efter att pannorna slocknat var fartyget fullt med vatten och drev redlöst. Sedan alla ombord samlats ovanpå styrhytten gavs order om att sätt slupen i sjön. Slupen gick över bord tillsammans med däckslasten. Av besättningen lyckades fyra rädda sig i slupen och bege sig till fiskeläget Kärskär dit de anlände 07:30. De stannade där till nästa dag då de kl 11:00 följde med passagerarfartyget John Nyberg till Nordmaling.
Besättning:
11 personer, 9 män och 2 kvinnor. Fartyget hade dessutom en kvinnlig passagerare.
Johan Mauritz Westman, kapten, 54 år
Söderström, maskinist
Andersson, matros
Lundin, däcksgosse
Ålenius, jungman, omkom
Övrigt: målning av Anders Carlsson
Orientering: Yttre Järnäsgrund.. Mycket osäker position, ej återfunnen.
Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.